Kun je met een fietsband plakker een lek in je opblaasbare boot dicht maken?

En hoe doe je dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Boten
15.5K

Antwoorden (4)

In veel gevallen wel, maar niet altijd. Ligt er aan van welk materiaal de boot is gemaakt en waar het lek zit. Als het lek in een naad zit, zal het heel moeilijk of niet mogelijk zijn om het dicht te krijgen. Als het lek op een "vlak" deel zit, is het een kwestie van goed schoon maken, een beetje solutie (banden-plak-lijm) er op, een paar minuutjes laten drogen en dan de plakker er op en stevig aandrukken.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het materiaal waar boten van gemaakt worden is totaal ongeschikt om met solutie verlijmd te worden.
Dat kan alleen als de boot van 100% rubber is gemaakt. En vele 'rubber' boten zijn niet gemaakt van rubber maar van PVC.
Je hebt dan een plakset nodig zoals deze:
http://www.boot-outlet.nl/rubberboten/asseccoires-rubberboten/plakset-voor-pvc-rubberboten/
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Boten worden al heel lang niet meer niet meer van 100% rubber gemaakt. Bijna alle wat kleinere boten zijn van PVC, Jouw linkje naar de plakset is een goede, maar er worden ook tubes PVC lijm verkocht waar minder in zit dan in het potje in bedoelde set maar het is dan ook een stuk goedkoper (6 a 7 euro) Meer professionele boten worden gemaakt van neopreen, in de botenwereld vaak beter bekend als hypalon. Ook dat kan je met solutie niet lijmen, daar is speciale contactlijm voor.
Het kan wel, maar uit ervaring weet ik dat dit na zeer korte tijd alsnog lek gaat. De boot is vaak van materiaal dat zich niet goed leent voor lijm. Ook vraag ik me af of deze lijm de hoeveelheid vocht aankan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij mij ging het langzaam leeg dus je kunt het sowieso proberen. Het probleem is wel om uit een leger bootje weer op de kant te komen. Ik ben er toen alsnog in gevallen. Veel succes in ieder geval
Nee, dat gaat niet (misschien heel even).

Het soort plakker dat je gebruikt is voor de constructie van een binnen- en buitenband. Hierbij plak je de plakker op de binnenband (door de solutie versmelt de plakker met de band) en door de druk in de binnenband drukt deze vervolgens tegen de buitenband. Hierdoor blijft de nieuwe laag die jij over het gat hebt geplakt op zijn plek (het blijf een zwakke plek in de band die wordt gecompenseerd door de tegendruk van de buitenmantel).

Bij een boot plak je die plakker op een deel waar geen buitenmantel zit die tegendruk geeft aan de nieuwe laag van de plakker. Daarom zal na verloop van tijd de plakker gaan uitstulpen en heb je grote kans dat er weer een lek ontstaat en mogelijk zelfs een grotere scheur/gat.