Wat gebeurd er met de buitenboordmotor als ik omsla met mijn Valk?

Ik ben van plan een ligplaats te kopen voor mijn valk, maar dan heb ik een buitenboordmotor nodig om de haven uit te komen. Ik zeil vaak best wel scherp, schuin en hard en de kans bestaat dus dat ik wel eens om zal slaan. Wat gebeurd er dan met de motor? Zal deze het nog doen als ik de Valk weer netjes rechtop heb? Raak ik 'm kwijt tijdens het omslaan? Hoe moet ik dit voor me zien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Boten
1.3K

Antwoorden (2)

Als je hem goe bevestigd zal deze er niet afgaan. De meeste noteren zijn niet geschikt om onder te dompelen. Wat je het beste kunt doen is een electrisch bb met waterdichte accu. Vervolgens monteer je of demonteer je als je hem niet nodig hebt. Als het gebruikt wordt leg je het goedvast on het vooronder in een waterdichte zak. Deze is vaak mee geleverd of als accessoire te verkrijgen. Zorg wel voor een extra accu.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de BB motor goed stevig bevestigd is, zal hij er niet afraken als de boot omslaat. Natuurlijk is een bad niet iets wat je wilt voor je motor, maar in vrijwel alle gevallen zal hij het goed overleven, als je de juiste maatregelen neemt voor je hem opnieuw start.
Die maatregelen zijn o.m.: Benzinetank (als die op de motor zelf zit) leeg- en schoonmaken, carburateur (indien aanwezig) schoon- en droogmaken, de bougies er uithalen en dan een paar maal flink aan het startkoord trekken. Goed opletten dat AL het water uit de cilinders verdreven wordt. De motor met een doek overal goed schoon- en droogpoetsen, bougies er weer in en in de meeste gevallen zal hij dan wel weer zonder problemen starten. Een flinke poos laten draaien zodat hij goed warm wordt om alle nog aanwezige vocht te verdrijven.