waarom wordt de costa concordia gesloopt en niet gerepareerd ?

Het cruiseschip, de costa concordia welke afgelopen week is rechtgetrokken zal uiteindelijk gesloopt worden. Waarom wordt deze niet gerepareerd ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Boten

Antwoorden (4)

De schade aan het schip is zo groot dat repareren veel te veel geld kost en dat is het schip niet waard.
10 jaar geleden
Dat is gewoonweg een kwestie van geld. Het schip is total-loss. Dat betekent dat de reparatiekosten boven de dagwaarde van het schip uitkomen. Zo een berekening maakt je verzekering ook als je een aanrijding hebt gehad met je auto.
De schade aan het schip werd overigens geraamd op 500 miljoen dollar. (ja, een half miljard) Het schip was verzekerd voor een maximum van 30 miljoen dollar. Niemand had gedacht dat het schip aan de grond zou lopen en omvallen, zo blijkt...
10 jaar geleden
Omdat dat uiteindelijk duurder is.
De schade is dusdanig groot dat het niet alleen een kwestie is van een stop op het gaatje, likje verf en klaar. Schepen zijn niet gemaakt om 1,5 jaar op hun zijkant in het water te liggen en daardoor is de structuur van het schip beschadigd. Technisch zal het vast wel mogelijk zijn, maar het schip is gewoon economisch total loss.

En een reisje op een cruiseboot die al een keertje gezonken is en waar de lijken door de gangen hebben gedreven zal ook door de cruise maatschappij wellicht ietsje lastiger te verkopen zijn dan eentje op een nieuwe boot.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aan de andere kant: Er is nog nooit een grote cruiseboot 2x gezonken.. ;-)
Teveel schade om te repareren.

Dit kost teveel, slopen is dan gunstiger omdat je dan alle materialen zoals staal kan verkopen. herstellen kost bijna even veel als de aanschaf van een nieuw schip.