Ik heb een boot van 6.30 meter lang. De boot is ongeveer 2000 k zwaar. Hoeveel pk mag hier als motor worden gebruikt om geen geen vaarbewijs nodig ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Boten
1.5K

Antwoorden (3)

Er bestaat jammer genoeg geen formule om uit te kunnen rekenen hoe u het maximaal aantal pk erop kan zetten zonder een vaarbewijs te hoeven.
U moet een vaarbewijs indien:
- Uw boot groter is dan 15 meter
- Uw boot de mogelijkheid heeft om harder te gaan dan 20 km/u (dit hoeft dus niet eens op dat moment te zijn!)

Ik raad u aan om niet het maximale op te zoeken, want dit is voor uzelf ook gevaarlijk. Daarbij komt dat een vaarbewijs maar €50 kost!*

*Enkel examen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat betreft het aantal PK's durf ik geen antwoord te geven maar hier zal een beetje motor verkoper je goed over kunnen informeren. Het is afhankelijk van hoe snel je boot kan. Zie onderstaande link.
PAS OP: kort geleden is een zoontje van een kennis van mij gepakt, meen dat de jongen een jaar of 13 was, zijn bootje ging wel geteld 3 km te hard en kreeg hier voor een boete van ik meen 250 euro. Normaal gesproken zou dit het dubbele zijn maar gezien de leeftijd heeft oom agent het bedrag gehalveerd. Pittige boete dus voor iemand die 3 km te hard gaat. Dan maar een PK minder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is zaak de stelling om te draaien. Om met de boot de normale rompsnelheid te bereiken heeft u ongeveer 5 pk per ton nodig. Er is dus ongeveer 10 pk nodig om buiten het vaarbewijs te blijven.

Met vriendelijke groet,
Cor van Horick