Waarom loopt mijn Yamaha 4 pk bb alleen op de choke?

Ik heb een Yamaha 4pk buitenboord motor uit 1985 achter mijn boot. Deze is in juli voorzien van servicebeurt.
Eerste keer varen liep hij erg lekker, lekker vlot, niet teveel herrie. Gewoon smooth.

Tweede keer dat ik ging varen begon hij wat meer herrie te maken, die dag heb ik ook nieuwe benzine ( incl beetje smering) aangevuld. De motor loopt alleen wanneer de choke aanstaat. Ik kan hem ook niet na 10 minuten afzetten want gelijk slaat de motor af. Ook sindsdien slaat de motor na ongeveer 2 uur af.
Eerste keer mooie waterstraal naar achter, nu veel ook omhoog ipv een flinke meter naar achteren. Ook maakt ie een ronkend geluid.

Ik start mijn motor als volgt:
1. In zijn neutraal gezet,
2. gastank aangesloten, ik draai ook de knop van de tank wat open,
3. Dodenmanskoort erop,
4. Knijpen in het balletje, ( met de kap eraf zie ik dat er benzine erin word gezogen)
5. Choke aan en trekken.

Daarna kan ik varen maar verricht geen andere handelingen weer. Wanneer de motor op een gegeven moment afslaat, choke om, paar minuten rusten en weer choke aan tot hij weer loopt.

Ik merk ook aan de snelheid dat hij minder vlot loopt.
Hij is voor 180 euro in juli helemaal nagelopen, nieuwe gashendel, bougies, caberateur schoongemaakt, schroef gecontroleerd en schoongemaakt.

1e keer: 30 minuten gevaren
2e keer: 4 uur gevaren ( gelijk na tanken liep de motor niet lekker)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Boten
7.1K

Antwoorden (1)

Je schrijft dat de problemen zijn ontstaan direct nadat je benzine hebt bijgevuld dus moet je het in die richting zoeken. Weet je zeker dat je hebt bijgevuld met benzine en niet met diesel? Hoeveel smering heb je toegevoegd? Een Yamaha van 1985 moet je 1 op 100 smeren, 1 deel olie op 100 delen benzine dus. Gebruik goede buitenboordmotorolie, dus geen olie voor bromfietsen. Ben je er zeker van dat de benzine die je gebruikt hebt om bij te vullen schoon en niet te oud is? Veel problemen met bbmotoren ontstaan door oude benzine, de gewone pompbenzine bevat een percentage ethanol (alcohol) en dat is hygroscopisch, dat wil zeggen het trekt water aan. Als benzine langere tijd in een tank wordt bewaard die niet helemaal is afgesloten zal er water in komen.
Het beste kan je de carburateur aftappen om te kijken of er geen water of vuil in de vlotterbak zit. Bij jouw motor zit er recht onder de carburateur in de onderbak een rubber dop die je er met een schroevendraaier uit kan wippen. Je kan dan met een schroevendraaier het aftapschroefje van de vlotterbak losdraaien en de benzine loopt dan uit de carburateur. Vergeet niet er een een schone bak onder te zetten, bijvoorbeeld een afwasteiltje, je kan dan zien of er iets mee komt dat er niet in hoort.