Met welke (vanaf) snelheid vaar je in plané?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Boten
10.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zal denk ik van de boot afhangen.
Maar hier een leuke site hier over:
http://www.exo.science.ru.nl/bronnen/natuurkunde/planeren.html

Het beste antwoord

Je moet sneller gaan dan de golf met een golflengte van twee keer de bootlengte, je vaart dan het golfdal uit, bij een platte boot gaat het wat makkelijker. Bij zeer diep water is de betreffende golfsnelheid 4.5 * wortel van de waterlijnlengte van de boot. Bij ondiep water ten opzichte van de bootlengte zou het planeren al wat eerder moeten optreden. Een vereiste is wel dat een boot door de afgeplatte vorm wel over de golf heen gestuwd wordt in plaats van de golf in te varen, bij een sterke v vorm van de hele boot vaart de boot de golf in zonder lift te genereren en neemt de weerstand alleen maar toe. De boot wordt opgetild door een combinatie van de wet van Archimedes (waterverplaatsing) en dynamische lift, waarbij de laatste grootheid van de vorm en de snelheid afhangt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Daar is zo geen antwoord op te geven, dit hangt af van de vorm van de bodem, gewicht van het vaartuig e.d., er zijn ook vaartuigen die wel hoge snelheden kunnen halen maar door de vorm nooit in plane komen.