Hallo, ik heb een suzuki buitenboord motor BF 9.9pk. Die wil niet meer achteruit. Wat kan er loos zijn?

Het lijkt alsof de hendel 'verschoven' is. "N" is nu vooruit, achteruit is nu Neutraal en vooruit wil de hendel niet meer.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Boten
13.6K

Het beste antwoord

Ik vermoed dat je bedoelt een DF 9.9. De schakelstang die er voor zorgt dat je voor- en achteruit kan schakelen bestaat uit twee delen die met elkaar verbonden zijn door een verbindingsmoer, een moer van ongeveer 3cm. lang. Als het staartstuk boven water is kan je die zien zitten ongeveer halverwege het staartstuk aan de voorkant. Deze verbindingsmoer is geborgd met een kleinere moer. Als de borgmoer los zit kan de verbindingsmoer verdraaien en zal de afstelling van het schakelhendel verlopen. Probeer eens of de moer los zit, als dat het geval is kan je door de verbindingsmoer te verdraaien(met een steeksleutel 10) de boel weer netjes afstellen. Zet het hendel in "N" en verdraai de moer totdat je de schroefas kan draaien zonder dat deze probeert de motor mee te nemen. Vergeet daarna niet de borgmoer vast te zetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wow wat een handige site. Heb net de moeren aangedraaid en binnen 10 minuten draaide hij weer als een zonnetje. Voor- en achteruit. Heel hartelijk bedankt voor het reageren op mijn vraag. Ik zal deze site echt aanraden aan familie, vrienden en bekenden.
Peter

Andere antwoorden (1)

Onder de kap van je motor is als het goed is vrij makkelijk te vinden waar de metalen staaf eindigt die begint bij je hendel. Die haakt als het goed is in een plastic hefboompje (meestal wit) die de motor in achter/vrij/vooruit schakelt. Kijk eens daar, bij dat plastic hefboompje, of er iets scheef of doorgeschoven zit. Dit is als het goed is prima handmatig te corrigeren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het hefboompje zou redelijk aan de bovenkant van het interieur van de motor te zien moeten zijn, dicht tegen de cilinderbehuizing aan.

Kun je het niet vinden, probeer dan online een PDFje te vinden van je motor, voor het model dat je hebt. Da's meestal wel te googlen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je moet hem naar een automontuur gaan laten kijken wat er aan de hand is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zitten een aantal specifieke systemen in buitenboordmotoren waar een gemiddelde automonteur geen weet van heeft.