Bij starten van mijn yanmar(1GM10C) binnen boord motor is er de eerste minuut een olieachtige substantie te zien in het water, wat dat kan zijn?

De motor start en loopt verder zeer soepel en goed en mist geen vermogen. Nooit problemen gehad (en nu nog niet merkbaar) maar olie in het water is geen fijn idee. Olieverbruik is normaal. De motor is bouwjaar 1986 en is altijd 'standaard' onderhouden geweest dus olie-brandstof-luchtfilter en impeller geregeld gewisseld. De rook is vrij donker van kleur de eerste minuut daarna word het gewoon stoom kleur. Zodra er 20 meter gevaren is, is er niets meer merkbaar van de oliesubstantie. Ook niet als stationair verder gedobberd word en daarna weer vol gas (in de vrij) of iets dergelijks dan geen substantie merkbaar.Wel komt er weer even een flinke pluim zwarte rook uit de uitlaat wanneer van stationair naar vol gas gegaan word, (maar dat doet ie al sinds ik hem heb en dat is nu 9 jaar). Alleen wanneer de motor uitgezet word en na 10 minuten wachten weer gestart word verschijnt weer de olie substantie weer na het starten. Als na uitschakelen na 1 minuut gestart word dan is er niets waarneembaar. Ook binnenkant van oliedoppen en peilstokken bekeken maar geen water of grijze kleur te zien Ik heb veel boeken geraadpleegd en ben mechanisch monteur maar ben geen motor specialist. Ik vermoed de stuivers vervuild of een zuigerveer defect. Kan iemand me helpen om dit vast te stellen zodat ik niet voor niets onnodig hoge kosten op me neem terwijl het iets anders blijkt te zijn? als het iets is wat ik vermoed breng ik hem denk ik wel weg want is volgens mij is reparatie lastig voor een leek.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Boten
3.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan een lekke uitlaatpakking zijn, het water koelt ook de uitlaat. Naar mijn weten ( heb jaren terug die motoren geassembleerd bij yanmar ) Of
gewoon afzetting van roest
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan ik dat voelen aan de buitenkant of kan ik beter voor die paar euro een nieuwe pakking kopen/monteren en testen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voelen zal niet gaan. Met het oog op het milieu, zou ik er wel even naar laten kijken. Het zijn vrij simpele motortjes, iemand met een beetje verstand van brommers, auto's of boot motoren zal het gauw kunnen traceren. Beetje nietszeggend antwoord, maar om te oordelen of diagnose te stellen, moet je toch de motor voor handen hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb vroeger wel menig maal onder mijn puch gelegen, maar een diesel motor is toch net wat anders.Pamabo, als jij die motors in elkaar gezet hebt dan weet je waarschijnlijk ook wel of dat het normaal is dat je van een 1 cilinder diesel met de hand het aandrijfwiel kunt rond draaien? (gaat wel zwaar maar is mogelijk zonder hulpgereedschap en/of decompressie handel aan te zetten). Heb vaak gelezen dat een diesel zeeeeeeer veel compresie heeft, daaruit concludeer ik dat dit niet mogelijk moet zijn.

Het beste antwoord

Dat zie je bij oudere binnenboord dieselmotoren wel vaker.
In het proces wordt uitlaatgassen en water samen gebracht en komen samen naar buiten. Uitlaatgassen hebben altijd nog vuil en andere zaken in zich. Verbranding is nooit 100%als je de motor uitzet. Dan valt dit in het uitlaatsysteem zoals de waterlock stil. Na het starten komt dan in een grote gulp alles er uit.
Het is dus een combinatie van niet geheel verbrande diesel en vuil dat in een elke uitlaat zit.

Zolang er geen duidelijk olieverbruik is en er geen water in de olie zit is er niet heel veel loos.

Toegevoegd na 1 minuut:
typefout: Verbranding is nooit 100% en zeker niet op het moment dat je niet als je de motor uitzet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

een olielek.