is de staart van mijn buitenboordmotor lek? of hoort dit zo?

Ik ben in het bezit van een yamaha 4pk 4takt buitenboordmotor.
De motor loopt perfect en start netjes, ook koeling is geen probleem.
Echter tijdens het schoonspoelen voor de winterstalling kwam ik erachter dat er bij een grote pakking tussen het draaiende gedeelte en het vaste gedeelte (waar de klem aanzit) een "lek" zit. De grote rubber ring is op een punt door het midden en hieruit komt nu een klein beetje koelwater en uitlaatgas. Hoort dit zo of moet ik de ring vervangen? Op de bijlage heb ik een pijl gezet waar de motor lekt. Bij voorbaat dank!

Mvg, marijn

Toegevoegd na 1 dag:
Na wat rondzoeken op internet lijkt het er inderdaad op dat er een bus uitgelubberd is (bushing pivot shaft om precies te zijn). Maar hoort het niet zo te zijn dat koelwater en uitlaatgas gescheiden door de staart vervoert worden? Waardoor deze nooit uit hetzelfde gat kunnen komen. Zijn er misschien meer bussen/pakkingen lek?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Boten
13.3K

Het beste antwoord

Bij de Yamaha F4 wordt het koelwater via de uitlaat afgevoerd. Boven de waterspiegel zit er een klein gaatje in de uitlaat die in de ruimte uitkomt waar die rubber ring in zit, omdat als de uitlaat allen maar onder water zou uitkomen de motor niet wil starten. Vandaar ook dat er in het deksel dat zich tussen de bovenste en onderste rubber ring bevind ook een gaatje zit. Je weet waarschijnlijk wel dat als de motor loopt daar uitlaatgas uit komt. Als je bij draaiende motor je vingers voor dat gaatje houdt zal je merken dat er ook wat vocht meekomt. Dat is normaal. De meeste uitlaatgassen(plus het koelwater) gaan via de onderwateruitlaat( het "tuutje" achter de schroef) naar buiten. De rubber ring waar jij op doelt is niet bedoeld als als afdichting maar als draaipunt zodat je kan sturen. Zolang je geen overmatige speling op die bussen hebt hoef je je geen zorgen te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk wat ik uit jou verhaal begrijp is je pakking lek/gelubberd.
De nieuwe ringen zijn gemakkelijk te bestellen op internet.
Als je er even tijd voor neemt kan je dit klusje zelfs met 2 linker handen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Succes met klussen