ik heb een boot van 3,5 meter met een 8 pk 2 takt motor. het bik hier een vaarbewijs voor nodig? hoe oud moet ik zijn? en zijn er nog andere dingen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Boten
10.3K

Antwoorden (3)

Hangt niet van het aantal PK's af, maar hoe snel de boot kan, als de boot niet sneller dan 20 kmh kan, mag je er zonder vaarbewijs mee varen:

Een waterscooter, jetski, rubberboot of motorboot met een lengte van minder dan 15 meter die volgas harder kan dan 20 kilometer per uur (km/uur). Bij een controle wordt niet naar het aantal pk gekeken, maar of de combinatie ‘boot-motor’ een snelheid van meer dan 20 km/uur kan bereiken. Dit wordt met een GPS gemeten. Een opblaasbare boot met meer dan 5 pk kan al gauw harder dan 20 km/uur.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/binnenvaart/vraag-en-antwoord/wanneer-moet-ik-een-klein-vaarbewijs-hebben.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet wel minimaal 16 jaar zijn. En alleen als de boor 20km of meer kan varen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de boot harder kan varen dan 20 km per uur moet de boot worden geregistreerd bij het RDW er wordt dan een registratienummer afgeven. Het nummer dient op de boot te worden aangebracht. Dit kan via een postkantoor worden geregeld of via www.rdw.nl

De minimale leeftijd voor het besturen van een boot is vast gelegd in het binnenvaartpolitiereglement (BPR).

Het is zeer aan te raden om de boot te verzekeren voor WA (wettelijke aansprakelijkheid) Het is namelijk in Nederland niet verplicht om een boot te verzekeren.