Waarom heeft een boot meer dan en moter?

Een boot heeft soms meerderen motorem heeft iemand een iedee waarom dat is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Boten
9.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Motor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is maar een van de zes fouten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik tel er 4,5:
1. en i.p.v. één
2. moter i.p.v. motor
3. meerderen i.p.v. meerdere (kan ook Vlaams zijn)
4. motorem i.p.v. motoren (tikfout?)
5. iedee i.p.v. idee

Antwoorden (5)

Als een boot 2 motoren heeft, zijn dat vaak al hele grote machines, het zelfde vermogen realiseren met één motor, zou voor een onhandelbaar grote motor zorgen.
Verder gaat is het ook veiliger, als men midden op zee zit, en er valt een motor uit, is het prettig dat de andere je nog thuis kan brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een boot sturen in het water werkt wat anders dan een auto aansturen. Een auto staat op de weg. Een boot drijft los rond. Met de schroef op de achterkant van de boot kan je alleen maar de achterkant van de boot "duwen". Daarmee kan je vooruit en achteruit en een beetje sturen, maar je hebt geen "grip" (zoals een auto met banden op de weg). Grote boten hebben daarom een extra schroef op de voorkant (een zogenaamde boegschroef, zie bron). Daarmee kan je bijvoorbeeld een boot zijwaarts "inparkeren".

Met van die grote containerschepen in een haven is dat geen overbodige luxe! Voor grote jachten soms wel. Maar die zitten juist vol met overbodige luxes, da's het punt van een groot jacht ;->
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De gewone motor is om er te komen en de elektromotor om te snoeken.
Je hebt ook boten met een boegschroef maar dat is meer voor het manoeuvreren, is handig voor de mindere schippers en vrouwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer hoor, die laatste zin, zeker voor wat betreft de vrouwen. Ik ken veel uitstekende vrouwelijke schippers.
ik denk dat je met 2 motoren, ook twee schroeven voor de voortstuwing bedoeld.
met 2 buitenboordmotoren is he meestal voor de snelheid, maar grote jachten hebben 2 motoren, schroefassen en schroeven niet alleen voor de kracht, maar ook voor het manoeuvreren.
met b.v de rechterschroef vooruit laten stuwen, en de linker achteruit, dan zal de boot naar links draaien met de neus wat het manoeuvreren eenvoudig maakt met lage snelheid.
je hebt ook schepen met 1 motor die hebben een boeg, en een hekschroef, wat het zelfde effect heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een schroef in het water draait zal er niet alleen een kracht worden ontwikkeld die het schip naar voren stuwt maar er ontstaat door de draaiende beweging ook een kracht die de achterkant van het schip zijwaarts beweegt. Bij rechtsom draaien van de schroef zal de achterkant van het schip naar rechts trekken, bij een linksdraaiende schroef naar links. Dit heet het wieleffect. Hoe groter de schroef hoe meer dit effect optreedt. Als nu twee schroeven worden gemonteerd zal er een linksdraaiende en een rechtsdraaiende zijn waardoor deze krachten elkaar opheffen. Verder is een schip met twee schroeven makkelijker te manoeuvreren dan met 1.