wie kan me vertellen wat osmose is en wat je er aan kan doen en wat het gaat kosten om mijn zeilboot die behandeling te geven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten
2K

Antwoorden (3)

Het natuurkundig verschijnsel dat we osmose noemen, komt op gang als drie factoren aanwezig zijn: water, een in water oplosbare stof en een zogeheten selectief filter. Dit laatste is bijvoorbeeld de gelcoat of een verfsysteem. Zolang een jacht in het water ligt, dringt dit langzaam maar zeker door in de gelcoat en de achterliggende lagen. Dit is een eigenschap van alle met glasvezelversterkte polyesterharsen.

Als watermoleculen in een holte terecht komen, blijven ze hangen, brengen hydrolyse op gang en lossen dan de daarin aanwezige stoffen op. De ontstane oplossing trekt door de osmotische werking meer water aan dan de holte kan bergen. Die holte moet dus groter worden. Een vloeistof is immers niet samendrukbaar. Daardoor ontstaat een blaasje.

De druk daarin loopt zo hoog op dat het blaasje dicht onder de gelcoat zal barsten en een scheurtje veroorzaakt. Dieper liggende blaasjes barsten ook, maar richten schade aan door delaminatie, uiteenscheuren van het laminaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen antwoord op de vraag? Dacht het wel. Wat is osmose... heb ik beantwoord. Kopie? By the way. Als het geen antwoord op de vraag is moest het allang al verwijderd zijn.
Praktisch is het een blaasje dat in je polyester boot zit dat als je het open krabt naar azijn stinkt.

Dit zal verwijdert moeten worden. Afhankelijk van de hoeveelheid blaasjes kun je een paar dingen doen (En de waarde van je boot)

Bij slechts een enkele blaas kun je hem uitkrabben, schoonmaken en laten drogen. en weer dichtmaken.

IS het veel kun je de boot schillen. Dat is als het ware een klein laagje van de boot afhalen. Zo een apparaat kun je ook huren. Voordeel is wel dat je dan de hele onderkant opnieuw kan opzetten met coating en antifouling. nadeel het is veel werk. op makrtplaats vindt je ook wel eens zzp'rs die dat voor je doen.

Bij het woord osmose gaan veel mensen direct de angst in alsof hun boot afgeschreven is. Maar het is prima te verwerken. Kost alleen wat werk.

Mijn buurman (Haven) had een oude Zeilboot gekocht van 10,5 meter helemaal onder de osmose (Dus heel goedkoop) heeft de boot zelf osmose vrij gemaakt door alles te verwijderen. , en deel voor deel de romp weer opgebouwt. Die boot is een plaatje geworden. en romp kan weer tien jaar mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ons advies is Boot Holland te bezoeken daar gaan we de nieuwe redactieboot, een oude Dufour T7 tegen osmose behandelen!