Wie heeft wel eens het gland van de roerkoning vervangen, wat kwam er bij kijken, hoe lang duurde het en wat kostte het?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten
3.1K

Antwoorden (3)

Dat ligt er maar aan hoe de afdichting is gemaakt. Er zijn verschillende typen. Is het met pakking koord en een drukstuk dan moet je dit losmaken, oude pakkingringen eruit trekken met een pakking trekker (soort kurkentrekker achtig ding). Dan nieuwe pakkingringen op maat snijden en één voor één terugplaatsen met de snijranden tegenover elkaar en steeds aandrukken met het drukstuk. tot er weer net zoveel ringen inzitten als er uit zijn gekomen. reken een uur werk (afhankelijk van constructie en toegankelijkheid) en een paar euro voor pakkingkoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, +. Wel zorgen dat de pakkingdrukker niet te strak aangehaald wordt, anders gaat hij te zwaar sturen.
Je zou het ook neer kunnen leggen bij www.scheepsvakman.nl voor een vrijblijvende offerte voor de klus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel belangrijk te weten of het de binnen of buiten gland is.

Normaal zou je meerdere soorten tegen kunnen komen.
Met of zonder schroefdraad, water of vet gesmeerd.

meestal is het vet.
Verwijder de bouten die boven en onder zitten. Haal die 2 draadeinden eruit. Dan blijkt of hij geschroeft of er op gedrukt zit.
Zie link voor standaard gland binnen en buiten http://www.korendijkwatersport.nl/binnenlager35mm-p-9.html?cPath=2_8_10

Dan een kwestie van er weer op schroeven of drukken en liefst met wat loctite er op.
Buiten wat kit tussen gland en kiel. Binnen idem.
Dan indien vetkoorden aanwezig, koop de juiste maat!!!!
Neem de gland mee naar de winkel voor de juiste!!!
Doe deze drie koorden er zo in dat de uiteinden steeds bij elkaar weg zijn.
Dan de druk schroeven aandraaien zodat de koorden net genoeg druk hebben. Niet te strak want dan klem je de schroefas.
En dan de vettoevoer eventueel weer erop monteren.
Pers de boel goed vol met vet en doe dat in het begin wat vaker.

Let er wel op dat je schroef as in zij geheel goed in het vet zit.

En tip: Doe dit niet als je boot in het water ligt (-:

Dit kostte mij een ochtend en een set binnen en buiten gland is ongeveer 160 euro. vetkoord 13 euro.
Kit 10 euro.
Advies vernieuw de draadeinden ook