Waarom is een boot altijd vrouwelijk?

Boten en schepen worden altijd aangeduid met zij is uitgevaren, haar roer etc.
Wat ik hier raar aan vind is dat een vrouw aan boord vroeger ongeluk bracht, dus waarom zou je dan je hele schip vrouwelijk maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten
12.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/schip-vrouwelijk.51133 Die al bekeken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://mtack.home.xs4all.nl/oostvaarder/1997/node8.html Vooral het onderste stukje tekst, in het Engels, het is geen feit, dus daarom geef ik dit dan maar als reactie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het 'het roer' en niet 'haar roer'.
Mijn opa en oma hebben een plezierjacht,en dan hoor je die termen wel eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laurena, dat is geen goed argument. 'Het' is namelijk een lidwoord, waar 'haar' een bezittelijk voornaamwoord is. Als je een bezittelijk voornaamwoord wilt gebruiken bij 'roer' (wat een onzijdig woord is), zul je een mannelijke moeten gebruiken. Verwijzen naar onzijdige woorden doe je namelijk met mannelijke verwijswoorden. Goed zou dus zijn: 'zijn roer'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuses, ik typ weer eens te snel: 'het roer zijn...'

Het beste antwoord

Ik denk dat het te maken heeft dat vroeger de schepers allemaal mannen waren. Piraten of wie dan ook vaarde liever op een boot met een vrouwennaam dan met een mannen naam want dat kon wel eens geassocieerd worden met homo en dergelijke. Ik vaar op Cindy klinkt beter dan ik vaar op Henk bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

een vrouw aan boord bracht inderdaad ongeluk.
"Een vrouw en een kip zijn de pest op een schip"

Maar ik denk ook dat het te maken heeft met de namen die aan de boten werden gegeven.
Dit zijn volgens mij ook vrijwel altijd vrouwennamen. Dus als je dan over (bijv.) de St. Anna zou zeggen dat HIJ is uitgevaren dan klopt dit niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke theorie, ik denk alleen dat je hem moet omdraaien en dus geen antwoord meer is, oftewel een boot krijgt een vrouwennaam omdat de vrouwelijk is. Zo dat je dat met kinderen ook meestal.
Het woord schip is niet mannelijk of vrouwelijk maar onzijdig. We spreken over het schip. Naar onzijdige woorden wordt niet met haar maar met zijn verwezen: 'het schip en zijn bemanning', 'het bestuur en zijn beslissingen'.