Er staat mij bij dat je een buitenboordmotor hebt. Het winterklaar maken is niet zoveel werk. Alle brandstof uit de carburateur, dit kan door de motor te laten draaien zonder benzinetoevoer tot hij stopt. Eventueel de aftapplug van de carburateur los draaien zodat deze leeg loopt. Deze schroef zit onderop de vlotterkamer. Meestal kun je er makkelijk bij. Weet je niet welke schroef het is dan beter om gewoon leeg te laten draaien. Staartolie vervangen, en alle punten smeren (vetspuit). Indien je de motor aan de boot laat zitten dan zorgen dat de staart uit het water is. Als het gaat vriezen kan je staartstuk kapot vriezen met een dure reparatie tot gevolg. Tevens is het niet bevorderlijk voor je impeller om hem in het water te laten. Het rubber wordt dan zacht waardoor deze niet meer goed werkt.
Je kunt nog kiezen om de motor te conserveren maar ik vind dat overbodig. Wil je het wel dan kun je een vochtverdrijvend middel gebruiken (WD40 bv) en daar een spuitje in de cylinders doen. Dit kan simpel via de bougie. Dan even een paar trekjes aan de trekstarter om te verdelen.
Niet noodzakelijk maar je kunt in geval van een viertakt ook de motorolie vervangen. Reden is dat er wel eens een beetje vocht in kan komen. Bij een langere tijd stil staan zou er roest kunnen ontstaan.
Verder is het beter voor de motor om hem op te slaan bij kamertemperatuur. In ieder geval liever niet in de vrieskou.
Wil je de motor een beurt laten geven dan bestaat er bij veel watersportbedrijven de mogelijkheid om de motor daar te laten overwinteren, soms tegen een kleine extra vergoeding. Voordeel voor hen is dat ze kunnen plannen wanneer ze de beurt geven en voordeel voor jou is dat de motor binnen staat en in het voorjaar weer klaar staat om te gebruiken.