Kun je de bout + moer van een roerkoning vervangen terwijl de boot in het water ligt?

Mijn roerkoning lekt 1 druppel per 10 seconden. Ik dacht, ik draai de bouten iets aan om zodoende het vetkoord iets strakker te zetten. Helaas brak de moer in tweeen. Kortom, het zaakje is aan vervanging toe. Nu kan ik niet zomaar op de kant. Moet ik eerst een stuk voor varen (ik ben 35 ton). Kan het veilig bout voor bout vervangen worrden terwijl ik in het water lig? De roerkoning zit met 4 bouten vast. Een daarvan werkt op dit moment niet echt meer mee (zonder moer). Ik verwacht dat de andere moeren ook niet heel best meer zijn.

onhandig probleem... Als ik de bout kan vervangen dan haal ik de boot in het voorjaar uit het water om ook het vetkoord te vervangen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten
3.8K

Antwoorden (2)

Het lijkt me geen probleem om ze bout voor bout te vervangen.
Soms kan je ook de hele afdichting loshalen (als deze niet te ver onder water zit) en er een pakkingring (rondje vetkoord) bijleggen en hem daarna weer wat aandraaien. Let wel op dat het drukstuk gelijk matig wordt aangedraaid. Daarvoor zit het met 4 bouten dus als er al 1 ontbreekt dan dat eerst repareren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens, met een beetje beleid kun je het bout voor bout doen.
Dit moet wel kunnen zonder problemen; van belang is wel of het roer op een zg. hak rust of vrij hangt. Indien er geen hak is dan is het van belang dat het roer gezekerd wordt tegen uitvallen!