Hoe kan je visdraad verwijderen uit een elektrische motor?

Toen we aan het varen waren met ons bootje kwam er visdraad omwikkeld om de elektrische motor. We hadden niks bij ons om het te verwijderen en later zagen we het ook niet meer zitten. Echter, het zit er vast ergens onder want de boot vaart nu wel langzamer. Kan je zelf de propeller o.i.d. er af halen om het te verwijderen? En moet het wel weg, moet een motor daar niet tegen kunnen en verbeelden wij ons dan gewoon dat hij langzamer gaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten
2.3K

Het beste antwoord

Je moet het zo snel mogelijk verwijderen. Je zal de eerste niet zijn waar visdraad de seals van je motor slopen. Eigenlijk hetzelfde bij brandstof als electrisch. Het draad gaat om je schroefas zitten en draait tegen de keerring aan. De afdichting slijt dan snel door waardoor er water bij je motor komt. Bij elektrische motoren zit de motor in het staartstuk. Bij brandstofmotoren komt er dan water in het staartstuk waar je tandwielen stuk van kunnen gaan (roesten, bevriezen etc)

De schroef kun je simpel van de as verwijderen, een splitpen, schroefdop of combinatie. Even los maken en de schroef verwijderen. Dan het visdraadvoorzichtig terugwikkelen en controleren of je seal nog heel is.

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik heb dat ook gehad echt klote

je kan je motor er af halen als het een kleintje is

dan kan je op je gemak kijken waar het precies zit je kan de propeller er ook af draaien dan kan je er beter bij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het er wel af proberen te halen als ik jullie was. Het feit dat de boot langzamer vaart betekent waarschijnlijk ook dat de motor meer belast wordt. En als hij daardoor kapot gaat, ben je nog verder van huis.
Probeer de schroef op het droge te krijgen en dan maar pulken. Misschien met een mesje. Of, als dat verder geen kwaad kan, i.v.m. olie of brandstof, misschien met een aansteker.

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen aansteker gebruiken. Het visdraad smelt dat om je as en je sloopt je seal (afdichting).