Wat is het nut van het openbaar maken van de waterstanden?

De waterstanden, zoals vermeldt in de krant, gaan altijd over de waterstanden van de vorige dag.
Wat voor zin heeft dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten

Het beste antwoord

de waterstanden worden gegeven over een bepaalde lengte van een rivier , als een binnenschip in rotterdam ligt te laden is het handig om te weten hoeveel water er morgen bij bijvoorbeeld keulen staat , dat kan hij ongeveer berekenen als in bazel het water hoger of lager word , dwz komt er een golf water af of blijf het zo of moet hij minder laden , doordat hoger in de rivier de waterstanden bekend zijn , kan redelijk goed worden uitgerekend waar en wanneer hoeveel water komt , een ander verhaal zijn de waterstanden aan de kust , veroorzaakt door eb een vloed , ook daar houd een schipper rekening mee , indien mogelijk zal een schipper op die tijd landinwaarts gaan varen als de vloed komt , dat scheelt enorm in olieverbruik en hij vaart met de stroom mee dus sneller , zoo ook bij eb richting zee , de vloed komt natuurlijk niet zo ver het land in maar alle winst is meegenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De waterstanden verlopen (in de regel) maar langzaam. Als je van elke dag bijhoudt hoe hoog het water is, dan zie je een trend en kan je zelf verwachten hoe hoog het water vandaag of morgen zal staan, op het moment dat je met je binnenvaartschip daar wil varen.
Overigens is er wat dat betreft ook een modernere versie: je kunt online dit verloop ook zien en opvragen via bijvoorbeeld http://www.infocentrum-binnenwateren.nl/hoogwater/startrijn.asp?reload_coolmenus
12 jaar geleden
Voor de kassajuf van de buurtsuper lijkt het me idd van geen belang, maar voor personeel in de scheepvaart en pleziervaarders is het wel handig. Zo kunnen ze bepalen waar ze op dat moment wel of niet kunnen varen, of ze wel of niet onder een brug doorkunnen zonder dat die open moet, en nog meer van dat soort dingen.