Bestaan er nog orginele VOCschepen ?

Ik vind die replicas altijd zo oerlelijk. Als ik op schilderingen of tekeningen met die mooie schepen zien. Vooral die gene met die theepot achtige vormen vind ik zo mooi.

Bestaan er nog schepen uit die tijd, die nog vrijwel normaal in elkaar zitten ? Of zijn ze echt allemaal weggerot ofzo ? Als er nog wel zijn, waarom gebruiken ze dan altijd van die wanstaltige replicas ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten
2.9K

Antwoorden (2)

Er zijn geen schepen uit de bloeitijd van de VOC bewaard gebleven.
Het waren houten schepen, veel zijn in de loop der tijd vergaan, de overblijvende schepen werden gesloopt wanneer het onderhoud te duur werd om zo'n verouderd scheepstype te behouden.
Er werd in de tijd na de VOC liever een moderner schip gebouwd dat sneller en veiliger was dan dat men de oude schepen steeds maar weer restaureerde.
Vooral toen stalen schepen opkwamen werd het snel wegrottende hout afgedankt.
Men had nog niet het besef om de houten schepen uit historische gronden te bewaren.
Het zou veel te veel geld gekost hebben en de belangstelling was nauwelijks aanwezig.
De replica's zijn zoveel mogelijk nagebouwd aan de hand van originele tekeningen en de afbeeldingen waar in de vraag over gesproken werd, maar uit praktische overwegingen zijn er wel wat aanpassingen gedaan om er toch ook in de tegenwoordige tijd veilig mee te kunnen varen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op verschillende zeebodems liggen nog goed bewaarde VOC schepen, maar die kunnen nooit meer uit het water anders zouden ze erg snel wegrotten.