Hoe komt de moderne waterscooter vooruit?

Door de motor uiteraard, maar hoe werkt het?
Hij heeft namelijk geen schroef?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Boten
4.2K

Het beste antwoord

Een jetski is een soort scooter voor op het water, die aangedreven wordt door een waterjetmotor. Op een jetski kan één persoon (meestal staande) plaatsnemen. Een waterscooter is een soortgelijke boot voor twee of drie personen en wordt zittend bestuurd, maar heeft ee
n buitenboordmotor in plaats van een waterjetmotor. In de praktijk worden beide namen door elkaar gebruikt, maar in de wet vallen ze allebei onder de categorie waterscooter.

Een waterjet bestaat uit een inlaatkanaal, een pomp en een straalbuis. De pomp zuigt via de inlaat water op van onder de scheepsromp. Het water wordt door de pomprotor in druk verhoogd en vervolgens met grote snelheid door de vertragende straalbuis naar buiten geperst. Door de versnelling van het water door de jet ontstaat een tegenreactie waardoor het schip voortgestuwd wordt. Achteruit varen is mogelijk door met een omkeerplaat (reversing bucket) de stuwstraal om te buigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij vliegtuigen hetzelfde : de propelor werkt als een schoef, de straalmotoren werken door het samenpersen van lucht die aan de voorkant aangezogen wordt, en er aan de achterkant met heel veel kracht uitkomt

Andere antwoorden (3)

Een Jetski is een moderne naam voor een waterscooter, waar één , twee of ook wel drie personen op plaats kunnen nemen en die aangedreven wordt door water stuwing.Het water voor de koeling van de motor, komt met een straal die omhoogspuit via de achterkant weer naar buiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De waterscooter (jetski) heeft een pomp die het water aan de voorkant aanzuigt en aan de achterkant weer met grote kracht wegperst. Hoewel er in principe allerlei pompen voor dit doel in aanmerking komen is het verschil met een schroef niet groot; een schroef is in wezen ook een pomp die maakt dat de druk erachter groter is dan de druk ervoor. Als je een schroef in een buis plaatst heb je ook een pomd (vgl. de schroef van Archimedes).
Het gaat in alle gevallen om schuin op de draairichting van de as geplaatste schoepen waarmee aan de voorkant water wordt weggestuwd en aan de achterkant water wordt aangezogen.
Men zou zelfs een jetski met een zuigerpomp of tandwielpomp kunnen uitrusten, waar het om gaat is dat de druk aan de achterkant van het vaartuig groter is dan aan de voorkant; hetzelfde wat een klassieke schroef doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hij spuit het water heel hard vooruit en even voor de duidelijk een waterscooter is NIET het zelfde als een jetski. op een jetski sta je op een waterscooter zit je.