Ik wil graag een 2-takt buitenboordmotor ELECTRISCH maken. Wat voor elektromotor (DC) kan ik het best gebruiken?

minimaal 48 volt. Er moet wel een beetje vaart in zitten (ik hang hem aan een placom bootje, 3,5 meter lang)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten
1.5K

Het beste antwoord

De vraasg is me niet helemaal duidelijk maar als je de motor wilt aanpassen moet je het blok verwijderen en daar een electromotor voor in de plaats zetten. De aandrijfas en de stang voor de keerkoppeling moet je blijven gebruiken. Je kunt dan het beste een borstelloze motor gebruiken en een goede ESC (Electronic Speed Controller) Deze stuurt de motor aan.

Dit is echter een zeer kostbare zaak. Om voldoende vermogen te krijgen moet je een zware regelaar hebben. Ook is een auto-accu niet geschikt om te gebruiken en zul je minimaal een semi-tractie accu moeten hebben.

Alternatief is om de motor rechtstreeks in het schroefhuis te zetten en de regelaar bovenin de motor.

Een electromotor heeft vanaf de start het maximale koppel tot zijn beschikking dus het is best mogelijk. In kleine modellen wordt het veelvuldig gebruikt.

Kijk ook eens in het schependeel op het modelbouwforum. Daar kun je veel detailinformatie krijgen hoe je dit aan zou moeten pakken. Reken echter niet om met een paar tientjes klaar te zijn. Overigens wel een interessant project :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord! Ik heb al een mooi topic gevonden kijk maar: http://www.modelbouwforum.nl/forums/model-elektronica/99239-project-buitenboordmotor-15-kw.html Nogmaals, bedankt!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Beste is de motor verwijderen en een tandwiel van een govecs te monteren dan de bekabeling van de govecs electrische scooter te gebruiken zodat je een sevcon controller kunt aansturen.
Motoren zijn 3.3 kw en zijn te overclocken naar 10 kw dus genoeg power, zootje aansluiten op een lithium 72 v accu en ik weet zeker dat je erachter kunt waterskiën.
Motoren kunnen ca 6000 toeren draaien en gaan een leven lang mee. Hoeft ook niets gekoeld te worden ideaal.

Andere antwoorden (2)

Een 2 takt motor kun je beter vervangen door een elektromotor.
Als je hem elektrisch gaat maken krijg je een hoop energie verlies omdat je de zuiger voor niks op en neer moet laten bewegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
joh, ik ga 'm ook vervangen hoor ;) ben niet gek... waarom zou ik die benzine slurper er nou op houden haha
Oplossing is een defecte buitenboordmotor te gebruiken, motor verwijderen en op de aandrijfstang een tandwiel te plaatsen die een riem kan aandrijven.
Je gebruikt een govecs motor eventueel van een kw of 3.3 Lektrica en sluit deze aan op een sevcon controller die geheel in te stellen is.
Motor is overclockbaar tot 10 kw dus waterskiën is dan zelfs en optie!
Lithiumpakket erop 72 v 40 ah en varen maar !