Wat is de hoogste snelheid die ooit bereikt is voor onderzeeers onder water?

Toegevoegd na 14 minuten:
Graag in km/uur, anders moet ik weer omrekenen:)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten

Het beste antwoord

De russische onderzeeër K-222 had een record snelheid van 82.8 km/uur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is erg snel, is het ook de hoogste snelheid voor zover je weet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De onofficiële maximum snelheid van de k222 was 44.85 knopen, ietsje sneller dus.
Ik heb nog geen snellere sub kunnen vinden.
Ben nog wel ff zoekende, vind het zelf ook machtig interessant !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik blijf uitkomen op de k222, waar ik ook zoek.
Ik zou het niet erg vinden als iemand anders wel een snellere zou vinden ;-)
Heb google afgezocht nl/eng
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee, nou klinkt inderdaad erg snel voor een onderzeeër, sterker nog, ik denk dat menig torpedo dat niet bijhoudt. Ik las echter wel dat het nogal erg slecht was voor deze onderzeeër om het ook werkelijk te doen, maar dat terzijde, interessant antwoord. +1.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was erg slecht om zo snel te varen idd, (However, that speed came at the price of high costs during construction, and both excessive noise and significant damage to external hull features when used) Weet niet of de reacties ook in NL moeten, zal het wel even vertalen : De snelheid zorgde voor hoge constructiekosten van de k222, en zowel voor buitensporig veel geluid als significante schade aan de buitenkant van de romp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral het geluid is een grote factor, ook bij een onderzeeër die 'maar' 33 knopen kan. Afhankelijk van de temperatuurlagen in de zee, de diepte waarop gevaren wordt en nog een paar faktoren wil je in vijandelijk gebied eigenlijk niet harder dan zo'n 8-10 knopen varen om niet ontdekt te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies om die reden hebben de amerikanen een paar jaar geleden een nieuwe schroef bedacht met (ik denk) 8 bladen die onder een bepaalde hoek staan en bijgedraaid kunnen worden. Zodoende kan die sub dus een pittige snelheid bereiken zonder echt hoorbaar geluid te produceren.Nof even een feitje : het meeste geluid dat een sub produceert komt van het kokende water achter de schroef.Doordat de schroef een vacuum creeert kookt het water bij zeer lage temperaturen,De bellen die hierbij geproduceerd worden zitten vol met stoom,Het knappen van die bellen wordt gehoord.Geinig toch ? De info uit deze reactie heb ik van discovery channel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat heet cavitatie als ik me niet vergis, overigens wordt een deel van het lawaai ook veroorzaakt door oneffenheden op de romp en zo, dus helemaal voorkomen doe je het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat woord zocht ik :-)
En helemaal voorkomen doe je het niet, maar deze was op het moment wel de stilste
(voor zover wij weten dan he)
Ik kan me de naam niet meer heugen helaas.
Zal er nog even over nadenken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou kunnen dat je een waterjetaandrijving bedoelt zoals die bijvoorbeeld op de Virginiaklasse aanvalsonderzeeërs is te vinden, het is eigenlijk wel een schroef, maar met een omhulsel en een speciaal ontwerp, functioneert veel beter bij hogere snelheden en zal minder snel gaan caviteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij Virginiaklasse gaat wel ergens een belletje rinkelen... Ben nog even wezen spitten en :
Het is de USS Virginia die ik bedoel, 7 bladen op de schroef.
http://www.theage.com.au/news/web/oops-another-secret-exposed/2007/09/04/1188783202402.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dat artikel gaat het over de Ohioklasse, maar het is wel zo'n typische foutje bedankt situatie, dat hadden ze moeten afdekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal, was ff te snel met lezen :-)
evengoed een mooi ontwerp voor een schroef toch ?

Andere antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarop baseer je dat antwoord?
De echte zullen ze je nooit vertellen.

Net als maximale diepte en zo.

Ze zeggen dan zeker 300 m. maar wat het echt is is geheim