Wat is de formule voor het berekenen van de waterverplaatsing van een boot? Ik wil het gewicht bepalen, dat is gelijk aan de waterverplaatsing.

Het zal iets zijn als

LxBxH als de boot een rechte bak zou zijn, maar je wil het compenseren met de rompvorm (rondspant)

De boot is 17,60 x 4,85 x 1,3 = 110 kub = 110.000 kilo
Echter achter is de boot maar 4 m en hij loopt in een punt toe. 1,3 m diep is alleen de kiel.

Hier moeten toch vuistregels of formules voor zijn? Ik heb internet behoorlijk afgezocht maar kan niets vinden.

Toegevoegd na 59 minuten:
Wat betreft de suggestie om een kegel te nemen:

Das een slimme. Echter wat is dan de straal… hij is soms 4,85 breed en soms maar 1,3 diep… En de laatste 10 cm is alleen de kiel.

oppervlakte ellips = PI x halve lange as a x halve korte as b

Ik denk dat de formule voor een ovale kegel is:

1/3 x PI x halve lange as a x halve korte as b x hoogte

1/3 x PI x 2,25 x 1,20 x 17,6 = 49,76 en dat dan delen door 2 = zeg maar 25 ton.

Dat stond ook op het koopcontract dus zou kloppen.
Veel scheepskranen gaan tot 25 ton. Beetje stom als ik dan stiekem toch 30 ton ben en het kraantje knakt.

Dit geeft me in ieder geval een goed gevoel, ben benieuwd of het nog nauwkeuriger kan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten
16.2K

Het beste antwoord

Je zou uit kunnen gaan van een halve kegel, welke de vorm van je romp redelijk zal benaderen.

De inhoud van een kegel is 1/3 * PI * straal grondvlak in het kwadraat * hoogte kegel.

Dus bij jou: 1/3 * PI * 2^2 * 17,6. Hiervan uiteraard de helft. Overigens: Hou je er rekening mee dat de waterverplaatsing alleen betrekking heeft oip het deel van de boot dat daadwerkelijk onder water is?