Ik wil met een sloep (6 pers) de Maas op kunnen varen. Soms kan die behoorlijk krachtig zijn. Welke motor (vermogen) zouden jullie aanraden en waarom?

Ik heb nog geen verstand van de botenwereld, maar wil wellicht een normale, eenvoudige sloep aanschaffen. Voor dagtochten. Aluminium of kunststof. Maar als ik de Maas afvaar, wil ik 'm ook weer op - tegen de sterke stroom in - kunnen varen. Graag jullie advies en ervaringen. En hoelang kun je varen met een volle tank?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten
26.1K

Het beste antwoord

Hoeveel vermogen je nodig hebt hangt af van het gewicht van de boot en de rompvorm.

Je hebt boten die water verdringen, half geleiden en planeren. Sloepen zijn meestal waterverdringers.

De maximum snelheid wordt bij een verdringer bepaald door de rompvorm. Dat heet de rompsnelheid.

De rompsnelheid is de maximum snelheid van een waterverplaatsend schip afhankelijk van vorm en lengte (carène) van het onderwaterschip en uiteraard de weerstand van het water. Meer motorvermogen zal nauwelijks invloed uitoefenen. Het achterschip zal alleen maar dieper in het water worden getrokken waarbij de golfweerstand van boeg- en hekgolf zal toenemen en de vaareigenschappen slechter worden.

Aan de hand van de lengte van de waterlijn kan je de volgende vuistregel gebruiken om de rompsnelheid te berekenen: 2.45 x wortel waterlijn (in meters) = rompsnelheid in knopen. Vermenigvuldig dat met 1.852 en je weet de rompsnelheid in kilometers. Wil je alleen kilometers weten gebruik dan 4.54 x wortel waterlijn (in meters). De vuistregel gaat slechts op als er voldoende water onder het schip is. Men spreekt zelfs over 10x de diepgang.

Ik heb zelf meedere keren op de maas gevaren. Als er veel stroming staat is dat bijvoorbeeld 6 km/uur (dat is veel hoor, normaal staat dat er niet). Als je met je boot tegen de stroom ingaat en je vaart 12 km/uur kom je dan dus maar 6 km/uur vooruit.

Als vuistregel kun je gebruiken dat je 5 pk per 1000 kilo boot nodig hebt.

Als je een boot hebt uitgekozen, kijk dan eens naar andere boten die te koop zijn en welke motor er in ligt. www.botentekoop.nl is daar zeer geschikt voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een technisch, interessant antwoord. Dus jij bent ook van mening dat die motoren aanbevolen door andere antwoordgevers te zwaar (krachtig) zijn? Welke motor zou jij dan aanbevelen? Een aluminium sloep voor zo'n 5 tot 6 personen. En is er inderdaad iets met wetgeving? Botentekoop.nl ken ik ja, bedankt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je een plaatje van wat je in gedachten hebt? Als ie sneller kan dat 20 km/uur heb je een vaarbewijs nodig. Als ie langer is dan 15 meter ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk zelf aan zo'n boot die ze bij mokumboot verhuren. Alleen dan een die niet zo kostbaar is. Denk aan een prijs van zo'n 1.000 euro. Ik dacht dat vaarbewijs al bij kortere boten nodig was (5 meter)?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn mooie boten van aluminium. Die zijn echt wel prijzig hoor. Ik zag dat er een geveild word uit een faillisement bij bva auctions. Bieden start bij 12,500 euro. Daar zit ook een flinke motor achter. http://www.bva-auctions.com/auction/index/2923?utm_campaign=2923&utm_medium=banner&utm_source=BVA Wel echt stoere boten. Als ie dus harder kan dan 20 km/h heb je een vaarbewijs nodig. Ook al is de boot korter dan 15 meter. Helaas koop je voor 1000 euro niet zoveel. Zeker niet met motor. Tip: Bootholland beurs is dit weekend in leeuwarden en begin maart is de hiswa in de rai. Daar kun je lekker rondkijken wat er te koop is. Het is nog geen zomer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, kreeg net mailtje binnen voor sluiten van vraag en las toen pas je reactie! Nog hartelijk bedankt voor al je info! Wellicht moet ik ze uit China laten komen...? Je kunt overigens ook 'prive' nog reacties sturen als je nog iets weet of zo. Ik ga sluiten. Tschuess!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitgebreide en geduldige uitleg van - volgens mij - een kenner.

Andere antwoorden (3)

Met dit weer en zo een boot zal ik voor de zekerheid toch zeker een motor van minimaal 25 PK pakken. daarnaast moet je een eigen tankje kopen en hoelang je daarmee kan doen hangt af van je inhoud en je gedrag op het water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aluminium en polyester is allebei onderhoudsarm, het is maar wat je mooi vind, persoonlijk vind ik polyester mooier, maar dat is smaak.
wat vermogen aangaat denk ik zo,n 50 pk mag je wel hebben, stroom mee heb je aan 10 pk zat, stroom tegen mag je toch zeker wel 50 pk hebben, vooral als je er met z,n zessen ook in wil, en nog redelijk vooruit wil komen.
brandstofverbruik hangt van veel factoren af, stroom mee, of stroom tegen, met hoeveel personen vaar je, hoe dieper je in het water ligt, hoe meer waterverplaatsing, hoe hoger je brandstof verbruik.
maar als je een motor neemt, neem een diesel en geen benzine, daar zijn al genoeg ongelukken mee gebeurd.

Toegevoegd na 3 minuten:
oh ja, ik ga er van uit dat je een inboard motor neemt, kies je voor outboord mag je ook wel dat aantal pk,s aanhouden, kies dan voor een 4takt motor, veel zuiniger, stiller en betrouwbaarder dan een 2takt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou toch gaan voor 25 á 30 PK. En liefst een 4-cylinder. Hoe lang je kunt varen met een volle tank weet ik niet, uiteraard hangt dat af van de inhoud van de tank die je wilt monteren. Ga er van uit dat een motor zoals genoemd ongeveer 3 á 4 liter gasolie per uur verbruikt.