De sleepboot bij Hoek van Holland, wat is de oorzaak dat hij omgeslagen is?

Je hoort zelden dat sleepboten omslaan. Het zijn toch ook sterke en wendbare boten. Heeft het slechte weer er iets mee te maken, de golfslag, de wind?

Toegevoegd na 6 minuten:
Dank jullie voor de antwoorden, maar ik hoop op een wat meer technisch onderlegd antwoord.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten

Antwoorden (6)

Storm. Elke boot van dat formaat kan omslaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is nog in onderzoek, maar men denkt idd, het slechte weer,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De slechte weersomstandigheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op het moment van omslaan had de boot een 'sleep', was dus een schip aan het helpen.
Het zal vast iets met de kabels die aan de sleep vast zaten en de harde wind te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een sleepboot aan het slepen is bestaat er altijd een kans op omslaan. Deze boten hebben een zeer hoge pk/gewicht verhouding. Dus heel veel pk's en relatief een laag gewicht.
Dit wil zeggen dat ze zichzelf kunnen omtrekken als de sleepkabel buiten de sleephoek komt. Komt de kabel teveel aan de zijkant van de boot met slepen dan kan de boot zichzelf omtrekken.

Voeg daar nog eens slecht weer aan toe, dan wordt de kans verhoogd dat de kabel in de verkeerde hoek komt ten opzicht van de boot en slaat hij om.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door het weer gaat geen enkel schip om, ook dat ze is omgetrokken is door haar eigen sleepdraad is niet mogelijk ze stond nog niet vast.

Het kan een technische storing of een menselijke fout zijn geweest.

na onderzoek zal de oorzaak boven water komen.