Je wil zo goedkoop mogelijk auto rijden. Is een oldtimer op LPG dan verstandig?

Ik ben de laatste tijd eens aan het kijken hoe je hier in Nederland zo goedkoop mogelijk auto kan rijden.

Nou heb ik opties voorbij zien komen zoals oldtimers bijv. Opel Kadett of Ascona op LPG.

Is zoiets verstandig? Of welke alternatieven raden jullie aan?

Meer info:
Schadevrije jaren is 0
Aantal jaren rijbewijs 1,5

Toegevoegd na 39 seconden:
Kilometers per jaar: zo'n 8.000 denk ik.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
5.5K

Het beste antwoord

Je auto kosten bestaan uit:
Afschrijving (waarde vermindering )
Onderhoud
Verzekeringen
Wegenbelasting
Benzine

Zet deze kosten onder elkaar dan weet je wat een auto kost
Kijk je naar het aantal km per jaar weet je wat het per km kost.
Je zult zien dat een dure auto veel afschrijving dus waarde vermindering met zich mee brengt.
Kop je een oldtimer heb je waarschijnlijk hoge onderhoudskosten.
Een goedkope nieuwe auto reeds te koop vanaf plusminus € 6500. Heeft weinig afschrijvingskosten over vijfjaar kun je met 150000 km maximaal € 1500 per jaar kwijt zijn.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voeg eraan toe : rente over de waarde van de auto....bij cash betalen gederfde rente ca 2%, bij lenen schat ik al gauw 8%. (rente wordt berekend over aanschafwaarde minus de afschrijving tot dat moment...aflossing van een lening zal meestal gelijk gaan met de afschrijving de eerste paar jaar.)
ronron1212
13 jaar geleden
Ik ben er even vanuit gegaan contant betaling en geen ingewikkelde zaken zoals rente verlies enz

Andere antwoorden (8)

Het voordeel van in hele oude auto's rijden is omdat je vanaf een bepaald productiejaar er geen wegenbelasting meer voor hoeft te betalen.

Het nadeel van deze voordelige regeling is inmiddels dat je ook nieuwe auto's hebt die in die regeling vallen vanwege het milieu.

En hele oude auto's rijden minder zuinig dan die hele nieuwe.

Ik vermoed daarom dat je met een nieuwe milieuvriendelijke auto per saldo goedkoper uit zal zijn dan met een hele oude op gas.
13 jaar geleden
ik rijd zelf met een oldtimer op gas.
geen wegenbelating , oldtimer verzekering is goedkoper en 1 keer in de 2 jaar apk.
dus ja reken maar uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dodge pick up
jc54
13 jaar geleden
Ander voorbeeld. Toyota aygo, nieuw,geen wegenbelasting, de eerste vier jaar geen A.P.K., daarna om de twee jaar A.P.K., een brandstofverbruik van 1liter op 20 kilometer, nagenoeg geen onderhoudskosten.
Ik denk dat ik dan toch een stukje voordeliger uit ben, dan met een gasslurpende old timer.
Is goed te doen als de auto van vóór 1 januari 1987 is. Kijk de auto wel goed na, zodat je weet dat hij in goede staat van onderhoud verkeert, anders kan je voor vervelende kosten komen te staan.
Kosten van reparaties vallen vaak nog wel mee, maar aan onderdelen is niet altijd makkelijk te komen.
De Duitse auto's doen het over het algemeen goed, worden vaak uit Duitsland geïmporteerd en hebben doorgaans niet al te veel kilometers. Te weinig kilometers of lange stilstand is daarentegen ook niet gunstig omdat rubbers, pakkingen, motor, uitlaat, banden etc. daar onder lijden.
Wat de verzekering betreft ben je over het algemeen goedkoop uit met een 'oldtimerverzekering', maar of dat voor jou (beginnersrijbewijs) ook geldt, zou je even moeten informeren bij een verzekeringsagent.
Ik denk dat dit laatste voor een groot deel bepalend zal zijn voor je keuze !?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn 10 jaar oude golf reed voor ca 17,2 cent per km incl alle kosten. (2,5 jaar gereden, 65000 km)
Mijn nieuwe belastingvrije diesel gaat iets goedkoper rijden (16,8 cent)vanwege belasting voordeel (geschat) bij ca 25-27000 km/jaar, ook all in. Verschil per km is erg klein dus tussen oud, MET wegenbelasting en nieuw zonder (mits diesel)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is afhankelijk hoeveel km'ers je wilt rijden! totale kosten voor een auto zijn afhankelijk van de afschrijvingen (kosten maar geen uitgaven!!), directe en indirecte kosten als verzekeringen, brandstof, onderhoud, rente kosten etc.
Kleine, energie zuinige auto's als een Polo, Fiat 500 of Aigo zijn vaak dan het voordeligst.

Tip: bereken je kosten dus uit over het aantal km'ers. Dat doen lease bedrijven ook!

Oldtimer lijkt leuk maar is in de regel echt enorm duur wanneer je veel km'ers gaat rijden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je zelf handig met repareren van oude auto's?
Zo ja: Dan zou je opzoek kunnen gaan naar een oldtimer!

Ben je er niet handig in, en heb je ook geen vriend, of familie die voor jouw reparaties en onderhoud kan plegen, dan zou ik ervan af zien!

Een oldtimer heeft meer zorg en onderhoud nodig, en niet alle onderdelen zijn op voorraad te krijgen!

Anders kun je misschien beter opzoek gaan naar een jongere auto, bv een japanner met G3 gas.

Een suzuki alto op benzine is ook erg goedkoop per km!

1 voordeel van een oldtimer is dat je de prijs die je betaald ook weer makkelijk terugkrijgt mits je hem goed onderhoud.

Nadeel is als je een niet al te best exemplaar op de kop tikt dat je dan rekening moet houden met plaatwerk vervangen, dorpels etc. als je dit zelf kunt dan kun je de prijs behoorlijk laag houden!

Dus de keuze is afhankelijk van jouw kennen en kunnen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je echt goedkoop wilt rijden en belastingvrij - voor zolang het nog duurt met die kleine nieuwe auto's - moet je gaan voor een Toyota Aygo, Renault ? C1 of een Peugeot 107 of een soortgelijke auto. Ze zijn ook (erg) zuinig. Nadeel is wel dat je echt opgevouwen zit, je verkleind je kans op overleven van een crash en je bent gebroken als je langer dan drie kwartier in de auto zit. En vergeet niet dat ze misschien over een jaar of twee wel belast worden.

Als je jezelf niet wilt opvouwen, maar lekker ruim wil zitten, je kans op het overleven van een crash vergroten, moet je toch kiezen voor een ruime oldtimer. Zelf heb ik een Chevrolet Caprice (1978) en kwa brandstofkosten ben ik ongeveer hetzelfde kwijt als de combo die ik 4 jaar eerder reed (oude dieselprijzen, niet die nieuwe want die zijn bijna zo hoog als de benzine prijzen!!). Hoe dan ook het blijft een auto, je kan er geluk mee hebben of pech, oftewel zo nu en dan iets vervangen. Toch ben ik van mening dat het veel makkelijker geld uitgeven als je weet dat je de auto blijft rijden / redelijk in waarde blijft of zelfs in waarde stijgt. Ook is de oldtimer verzekering goedkoop en vaak WA + CASCO en geen boordcomputers :D. Geen dure uitlezingen etc, maar gewoon erg basic elektrische systemen en vaak erg degelijke onderdelen. Wel opletten of je eventueel makkelijk aan onderdelen voor de auto kan komen.

Sommige mensen zullen meteen zeggen dat een oude auto meer vervuiling betekent, maar een "aso-bak" op LPG is hoe dan ook schoner, omdat er veel minder uitstoot is! Toch eigenlijk wel vreemd dat je - in de meeste gevallen - een oldtimer moet rijden om het rijden op LPG betaalbaar te maken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk naar een kleine BPM en wegenbelasting vrije auto (Aygo, Fiat 500 etc.). In tegenstelling tot een oldtimer zijn deze veel zuiniger wat weer enorm bespaard op brandstof kosten. Veel milieuvriendelijker. Kunt kiezen voor een diesel zonder de dure wegenbelasting. Hebben veel minder reparatiekosten en blijven beter in waarde als je deze over pakweg 5 jaar wilt verkopen.