Als je echt goedkoop wilt rijden en belastingvrij - voor zolang het nog duurt met die kleine nieuwe auto's - moet je gaan voor een Toyota Aygo, Renault ? C1 of een Peugeot 107 of een soortgelijke auto. Ze zijn ook (erg) zuinig. Nadeel is wel dat je echt opgevouwen zit, je verkleind je kans op overleven van een crash en je bent gebroken als je langer dan drie kwartier in de auto zit. En vergeet niet dat ze misschien over een jaar of twee wel belast worden.
Als je jezelf niet wilt opvouwen, maar lekker ruim wil zitten, je kans op het overleven van een crash vergroten, moet je toch kiezen voor een ruime oldtimer. Zelf heb ik een Chevrolet Caprice (1978) en kwa brandstofkosten ben ik ongeveer hetzelfde kwijt als de combo die ik 4 jaar eerder reed (oude dieselprijzen, niet die nieuwe want die zijn bijna zo hoog als de benzine prijzen!!). Hoe dan ook het blijft een auto, je kan er geluk mee hebben of pech, oftewel zo nu en dan iets vervangen. Toch ben ik van mening dat het veel makkelijker geld uitgeven als je weet dat je de auto blijft rijden / redelijk in waarde blijft of zelfs in waarde stijgt. Ook is de oldtimer verzekering goedkoop en vaak WA + CASCO en geen boordcomputers :D. Geen dure uitlezingen etc, maar gewoon erg basic elektrische systemen en vaak erg degelijke onderdelen. Wel opletten of je eventueel makkelijk aan onderdelen voor de auto kan komen.
Sommige mensen zullen meteen zeggen dat een oude auto meer vervuiling betekent, maar een "aso-bak" op LPG is hoe dan ook schoner, omdat er veel minder uitstoot is! Toch eigenlijk wel vreemd dat je - in de meeste gevallen - een oldtimer moet rijden om het rijden op LPG betaalbaar te maken..