Waarom hebben de meeste personenauto's met een automaat geen 5-trapssysteem?

Aangezien de meeste auto's die handgeschakeld zijn vandaag de dag ook vaak 5 of 6 versnellingen hebben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
4.4K

Het beste antwoord

Vroeger waren automaten voornamelijk gekoppeld aan grotere motoren met veel koppel, die hadden aan 2 of 3 versnellingen genoeg (vonden de autobouwers).
Ik heb een auto gehad met een 300pk motor gekoppeld aan een 2-bak automaat (Amerikaanse techniek in Europese body). Reed perfect op zich.
Uiteindelijk werd minimaal 3 versnellingen toch wel de standaard, later 4, nu toch wel 5 en het kan tot zelfs 9 las ik laatst.

Een kleine motor (zonder turbo) heeft weinig koppel en moet dus veel schakelen om een auto vooruit te krijgen. Bij grote motoren levert veel schakelen weer een zuiniger verbruik op. Het aantal versnellingen zal daarom waarschijnlijk verder toenemen. Eerst in dure auto's en later ook in de kleinere als de techniek goedkoper wordt.

Er staat op het internet wel het eea. Kijk maar eens op www.zf.de bijv. Die bouwen automaatbakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

omdat ze simpel weg het niet nodig zijn, hand geschakelde auto's hebben 4-5-6 versnellingen omdat de schakelbak dit nodig is om de motor ''vloeiend'' te laten rijden, en een automatische versnellingsbak niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt wel. Met de milieueisen zullen er meer en meer 5 of 6 bak automaten komen en uiteindelijk traploze om het toerental zo economisch mogelijk te maken.
Mijn Volvo v70 heeft een 5 trap automaat en zou niets anders meer willen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De duurdere snellere automaten hebben wel 5 of zelfs 6 versnellingen.

Het is bij een automaat niet echt nodig om zoveel versnellingen te hebben omdat het schakelen veel vloeiender gaat dan bij een handgeschakelde auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was mij ook nooit duidelijk waarom een traditionele automaat* zo weinig versnellingen heeft. Al denkend komt het mij voor dat het wellicht simpelweg te ingewikkeld was/is om een bak met 5 versnellingen automatisch te maken en dat automaten het maar moesten doen met 3 of 4 hele lange versnellingen. Wat ook verklaart waarom ze traditioneel onzuiniger zijn.
*daar hebben we het over. Moderne automaten zijn soms gerobotiseerde gewone transmissies of CVT bakken die helemaal geen versnellingen hebben.