Waar moet ik als leek op letten bij de mogelijke aanschaf van een Peugeot Cabriolet vanaf 1988?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet natuurlijk dat het dak niet mag lekken maar dat kan ik niet zien als ik hem in de garage mooi droog zie staan.. en om nou een proefrit naar de wasstraat te maken??
:-)
Zie ik ergens aan of het een droog of nat dakje is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er vochtplekken in het hemeltje zijn is hij zowiezo lek.. je kan het ook ruiken in de auto, er hangt dan een "muffe"geur in.
Is het een 205 cabrio toevallig ?
Die willen vaak lekken boven de portierramen.
Maak een goeie proefrit, en spuit hem thuis flink nat met de tuinslang zou ik zeggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat om een 205 ja...

Het beste antwoord

Hallo Congoleo,

Een peugeot cabrio vanaf 1988, dus 20 jaar oud ongeveer..
Ik zou zowiezo even om de onderhoudsboekjes vragen en die nakijken. Let er ook op wanneer de distributieriem vervangen moet worden.
Ook de cabriokap even zeer aandachtig bekijken of er geen lekken/scheuren of schimmelplekken aanwezig zijn.

Verder de algehele staat bekijken en hem evt. op de brug zetten.

Succes met de evt. aanschaf.

Groeten Leonard

Toegevoegd na 2 minuten:
en even een uitgebreide proefrit natuurlijk !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Ik zou zowiezo even om de onderhoudsboekjes vragen en die nakijken"
Die zijn er nooit meer bij een auto van die leeftijd.
Tenminste, geen ingevulde. Proefrit is inderdaad belangrijk. Je moet zowel snelweg als een binnendoorweggetje/drempels proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zijn die onderhoudsboekjes er niet ?
Ik heb een oldtimer van 40 jaar oud, en alles is netjes ingevuld en aangevuld met rekeningen van het onderhoud.
Op mijn werk zie ik ook regelmatig oudere auto's met een prachtige onderhoudshistorie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Em ik zei ook een uitgebreide proefrit :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Leonard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn echt uitzonderingen.
Je kunt er rustig vanuit gaan dat zo'n auto niet een ingevuld boekje heeft. Als de eis zou zijn dat alle boekjes aanwezig en ingevuld moeten zijn, dan houdt je hooguit nog 1% keuze over (voor auto's van die leeftijd dan).
En goede Peugeot cabrio's uit die tijd: je mag uberhaupt blij zijn als je er eentje kan vinden in goede staat. En dan ook nog boekjes verwachten?
Ik zeg niet dat het geen pré zou zijn als ze er wel waren, ik zeg alleen dat je keuze _zeer_ beperkt wordt als een eis zou zijn.

Andere antwoorden (2)

Vooral of 't dak wel goed sluit. Anders gaat 't lekken en ruikt je interieur naar natte hond en krijg je extra roest.

Verder natuurlijk vooral op roest letten. De auto absoluut niet accepteren zonder dat je 'm uitgebreid op de brug hebt mogen bekijken. Neem een kennis mee - met zijn twee zie je meer.
Laat een compressietest doen, en spreek vantevoren af wat de waarden minimaal moeten zijn wil je de auto eventueel kopen. Ik weet niet precies wat de compressie moet zijn, maar als alle 4 de cilinders boven de 7,5 zitten, zit je waarschijnlijk wel goed. Maar auto's van deze leeftijd kunnen er ook wel eens onder zitten. Verder is 't een slecht teken als er veel verschil in compressie zit; bijv. als de ene cilinder 8 en de ander 6 heeft.

Als 't kan: twee weken garantie op bak en motor bedingen (gewoon dat ze er een ander oudje voor je inzetten als ie echt sneuvelt). Maar dat doet men zelden met zo'n oude auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een cabriolet moet je altijd letten op schade. Dus kijk of de naden klopen, en overal gelijk zijn, of de deuren goed sluiten etc.

Verder is de 205 best een goede auto. Wat er aan kapot kan is vrij eenvoudig te repareren.
Let wel even op de koppeling, die moet goed oppakken, geen enorme slag of een hele korte van het pedaal.

Ga er vanuit dat de auto flink achterstallig onderhoud heeft. Mensen steken minimaal geld in zo'n oude auto. Dus.... remvloeistof, koelvloeistof, olie etc. vervangen. Alles doorsmeren. Remblokken / schijven nazien. Trap op de rem en haal je handen van het stuur, auto moet recht uit rijden. Vaak moet zo'n auto een keer uitgelijnd en banden gebalanceerd worden. Vaak liggen er banden op van 10 jaar oud die wel genoeg profiel hebben maar eigenlijk gewoon aan het einde zijn.

Kijk eens op www.carsurvey.org

Daar staat van alles over bijna alle auto's.