Hoeveel water verbruikt een wasstraat?

Hoeveel water verbruikt een autowasstraat voor het wassen van één auto, wanneer ik alle mogelijke handelingen laat uitvoeren?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Auto's
8.4K

Het beste antwoord

Wasstraat is meestal beter
Het is meestal beter voor het milieu om naar de wasstraat te gaan, dan de auto op straat te wassen. Dat is zeker zo als het bedrijf het BOVAG-WAS-keurmerk draagt, of Milieukeur. Dan wordt gebruikt water gerecycled. Momenteel zijn er zo’n veertig autowasstraten met Milieukeur. Deze installaties voldoen aan eisen voor het energie- en waterverbruik. Ze mogen niet meer dan 105 liter vers water per wasbeurt verbruiken. Autowasstraten met het BOVAG-schild voor autowasstraten voldoen aan milieueisen, die min of meer vergelijkbaar zijn met de eisen van het Milieukeur. Er zijn ruim 150 autowasstraten BOVAG-gecertificeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

500 liter,
maar ze recyclen hun water, dus netto max 80 liter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een doe-het-zelf wasbox verbruikt men per wasbeurt gemiddeld 75 liter water. Het watergebruik is in een wasstraat met een roll-over installatie waarin de stilstaande auto wordt gewassen door machine is een stuk hoger: gemiddeld 200-220 liter per wasbeurt. In een wasstraat met tractiesysteem waarbij de auto door de verschillende 'kamers' van de wasstraat rolt, ligt het watergebruik nog hoger: gemiddeld 350 liter water per wasbeurt.

In Nederland rijden circa 7 miljoen auto's. Gemiddeld wordt een auto 10 keer per jaar gewassen. Samen worden er in Nederland dus 70 miljoen wasbeurten uitgevoerd. Een groot deel van die wasbeurten vindt plaats in een wasstraat. Vanuit milieuoverwegingen is het dus verstandig efficiënt om te gaan met het waswater.

Steeds meer wasstraten hergebruiken daarom het waswater. Sinds 1996 bestaat er in Nederland zelfs een milieukeurmerk voor de wasinstallaties. Het keurmerk geeft aan dat de installatie een beperkte hoeveelheid water en energie gebruikt. (Bron: Waterkrant, april 2008)