In een erf mag je slechts stapvoets rijden. Maar wat is nu stapvoets ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
14.6K

Het beste antwoord

Stapvoets komt uit de tijd dat men te paard ging. Het stappen slaat op het paard en is een snelheidsaanduiding.

In de tijd dat het vervoer met paarden geschiedde, was dit een duidelijke term. Een paard heeft geen snelheidsmeter, maar kan stappen, draven of galopperen. Het was in de verkeerswetgeving dan ook een vanzelfsprekende manier om een lage snelheid aan te duiden.

Bij voertuigen (auto's, fietsen) kan men het woord 'stapvoets' eigenlijk niet gebruiken, maar desondanks is het woord in de verkeerswetgeving gebleven, en dan wordt daarmee een voorzichtige, lage snelheid bedoeld.

Het is niet geheel duidelijk welke snelheid dat is. Voor de hand ligt 6 km/h, de snelheid van een stappend paard, maar dat is voor een fietser erg langzaam. Er worden ook hogere snelheden, tot 30 km/h genoemd. De Hoge Raad heeft "stapvoets" vastgesteld op 15 km/h.

Toegevoegd na 4 minuten:
Over het algemeen duidt het in een woonerf aan dat je langzaam moet rijden omdat je bijvoorbeeld ook spelende kinderen op het weggedeelte voorrang moet geven. Er zijn ook 30 km zones, maar daarbij gelden op de straten gewone voorrangsregels en moeten kinderen op de stoep spelen (blijft natuurlijk nodig om op te passen).

Toegevoegd na 6 minuten:
Zie ook bijgaand artikel uit de volkskrant. Dit voorkwam dat agenten met het blote oog kunnen/mogen bepalen wat stapvoets is.

Toegevoegd na 2 uur:
Kortom, natuurlijk is een veilige "stapvoets" in een woonerf nog steed 6 km/uur (gang van een paard), maar kan je niet beboet worden als je minder dan 15 km/uur rijdt (althans, het is aan te vechten met onderstaande informatie van de Hoge Raad). Tenzij je niet voldoet aan de overige verplichtingen (zie onderste afbeelding) m.b.t. gedragingen op een woonerf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met name het paard sprak me wel aan en het feit dat deze
"je bijvoorbeeld ook spelende kinderen op het weggedeelte voorrang moet geven"
door de laatste toevoeging werd opgeheven.

Andere antwoorden (7)

als een voetganger zo hard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke plus. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou 3-4 km per uur zijn en dat is niet vol te houden met een fiets en heel lastig met de auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar de ene voetganger gaat veel sneller dan de andere. Een bord met '15' is eenduidiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom heeft de Hoge raad hier ook een uitspraak over gedaan. In feite was het ongeveer 6 km per uur (paardensnelheid) en heeft de Hoge Raad bepaald dat de wettelijke snelheid 15 km per uur is. Er zijn dacht ik alleen borden met een 30 km per uur zone. Op een woonerf gelden ook andere regels, dus het zou niet alleen 15 km per uur zijn. En soms moet je nog langzamer.
dat je als je naast de auto loopt even gelijk opgaat.

Toegevoegd na 6 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=GAfH99gQZcQ

dit is stapvoets
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar de één loopt veel harder dan de oma met rollator.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft niet eens te maken met het lopen van de mens, maar is een snelheidsaanduiding. De hoge raad heeft het vastgesteld op 15 km/uur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuke video.
Dat komt neer op ± 5 km per uur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is kruipen,haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zult verbaast staan hoe snel je moet doorlopen om 5 km/uur te halen peetje! Ik wandel met een GPS en dan wordt de snelheid precies bijgehouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ ninteddy, GV staat vol met mijn antwoorden. Geef daar maar een keer een plusje op. Ik ben wel gewend aan minnetjes,al dan niet per abuis gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij deze correctie ;o)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank!
Stapvoets is in het verkeer wettelijk vastgesteld als maximaal 15 k/m per uur.
Wat je natuurlijk als voetganger nooit haalt, je loopt 5/6 km per uur. De term stapvoets is eigenlijk dan ook verkeerd vind ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij is dat 20 km/uur.en voetgangers hebben voorrang fietsers ook.dus wel uitkijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens het CBR-theorieboekje maximaal 15 km/u
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stapvoets is op die plaats en op dat moment dat je als chauffeur ten alle tijden kunt stoppen
een jaar geleden