Moet je eerst je theorie-examen halen voordat je aan autorijlessen begint?

Toegevoegd na 5 minuten:
Dat is toch hartstikke onveilig? Je moet toch gewoon de regels kennen voordat je gaat lessen, dan weten de instructeurs ook wel niveau ze kunnen verwachten qua kennis van de regels.

Toegevoegd na 8 minuten:
De ANWB doet blijken alsof je eerst je theorie moet halen:
En dan…zelf rijden!
Als je het theoriecertificaat hebt gehaald kun je starten met de ANWB Rijopleiding. Dit kan verkort of je kunt kiezen voor losse lessen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
15.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat?? Dat hoop ik niet - dat je de regels in de praktijk moet leren. Da's inderdaad onveilig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb liever dat er al geleerd is _voordat_ er wordt gereden... Jij niet? ;)
Maar goed, in Nederland valt een auto met een L op het dak wel op, en er zit natuurlijk een instructeur naast. Toch vind ik 't een vreemde situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk ben je die informatie niet kwijt, ja je bent misschien druk met andere zaken maar je bent het niet kwijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De regels in de praktijk leren, terwijl er iemand naast zit die zegt wat je moet doen en in kan grijpen als je het niet goed doet, is juist de veiligste manier.

Het beste antwoord

Als het goed is ken je eigenlijk de meeste verkeersregels en -borden en -tekens al vanuit de basisschool ; ergens in groep 7 of 8 heb je je verkeersdiploma gehaald, en 90 % van die kennis hoort ook in het theorieexamen.

Al is het voertuig anders, verkeersregels en -tekens zijn hetzelfde. Wat dat betreft is het meer opfrissen, en 10 % nieuwe dingen leren. Daar kun je best veilig mee achter het stuur. ]

Wél moet je je theoriecertificaat hebben gehaald voordat je examen mag doen, en als je slim bent dus ook voor je je examen gaat aanvragen, want er zijn mensen die wel eens een keertje zakken. (Ik bijvoorbeeld :lol: ) . Maar als het goed is ben je net zo min een gevaar op de weg tijdens die eerste rijlessen als op je fiets of brommer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, dat mag tegelijkertijd gaan. Wel moet je je theorie-examen behaald hebben voordat je praktijkexamen mag doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je kunt rustig gaan lessen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Nee, je hoeft geen regels te kunnen. Daarom zit er o.a. een instructeur naast je om je zonodig te corrigeren.

Toegevoegd na 14 minuten:
Niet gaan lessen bij de ANWB en gewoon voor de zekerheid je autorijschool uit de straat even consulteren. Uiteindelijk heb ik mijn rijbewijs 50 jaar geleden gehaald en toen was het wel even anders. Twee lessen en klaar was Kees. Wel had ik mijn militair rijbewijs al in mijn zak en dat helpt. Ha, ha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is er mis met de anwb dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet dat die bijna het dubbele vragen dus tussen de 2000 euro geloof ik dan is een rijschool uit de buurt goedkoper
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
raamklaza,
met wat ze zeggen en verder zie antwoord snopeje023.
Nee, het zou zelfs onverstandig zijn je theorie te behalen voordat je met autorijlessen begint.
Het bewijs als je geslaagd bent voor je theorie voor het rijbewijs-B krijg je van het CBR en is slechts ÉÉN jaar geldig.
Mocht je -om wat voor reden dan ook- niet in staat zijn binnnen één jaar af te rijden voor je rijbewijs, zal je de theorie weer opnieuw moeten halen.

Wat de veiligheid betreft:
Waarschijnlijk zal je gedurende je leven al meer verkeers'kennis' opgedaan hebben dan je jezelf bewust bent, maar alvast theorie leren kan natuurlijk nooit kwaad en zal je de eerste lessen mogelijk alvast helpen. Examen doen kan later altijd nog als je enigszins gevorderd bent in je rij-opleiding.

De eerste rijlessen heb je het waarschijnlijk druk genoeg met de handelingen die nodig zijn om de lesauto controleeerbaar te houden en kom je aan de verkeersregels (theorie) en/of het juiste kijkgedrag nog helemaal niet toe. Dat zal dan veelal nog de taak van de rij-instructeur zijn, die jij stap voor stap van hem of haar zal overnemen naarmate de voertuigcontrole en de rijervaring vordert.

Maak je dus géén zorgen om de veiligheid, want dit is voor de volle honderd procent de verantwoording van de rij-instructeur. In de lesauto ben jij de feitelijke bestuurder (jij rijdt), maar is de rij-instructeur de juridische bestuurder.

Overigens is bij een verkorte rij-opleiding wel verstandig om eerst je theorie te behalen, omdat je anders mogelijk in tijdnood komt en niet op tijd klaar bent voor het rijexamen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet verplicht, aan de ene kant is het wel handig om die van te voren te halen, ten eerste je beschikt dan een goede kennis over de regels, tijdens het rijden, en als je nou ineens snel praktijk kunt doen heb je je theorie al. want die is verplicht voordat je praktijk mag doen.

Aan de andere kant is het niet handig om hem eerst te halen, als nou blijkt dat je maar 1 uur in de week kan lessen( wat ik veel hoor van vrienden en vriendinnen) en dus langer als een half jaar doet over je praktijk, dan kan je dus opnieuw je theorie halen want die is maar een half jaar geldig.