de politie wil volgens het ad volgende week gaan bekeuren als je achter het stuur eet is dit dan verboden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Niet expliciet, maar álles dat het overige verkeer in gevaar kan brengen is verboden volgens artikel 5 van de Wegenverkeerswet:

"Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."

Dit artikel bestaat omdat er altijd gevaarlijke dingen zullen zijn die niet expliciet worden genoemd in de wet. Het is bijvoorbeeld niet expliciet verboden om rond te rijden in een auto waar 66 kleine biggetjes los in rondrennen, maar het is wel heel gevaarlijk. Zo'n biggetje zal maar onder het rempedaal kruipen. Artikel 5 zorgt ervoor dat de politie iemand met 66 losse biggetjes in de auto van de weg kan halen.

Eten achter het stuur is een twijfelgeval, maar het kan gevaarlijke situaties veroorzaken. Dus kan de politie er artikel 5 op loslaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jc54
13 jaar geleden
Niets aan toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prachtig voorbeeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat artikel 5 is toch een z.g. kapstokartikel ?

Andere antwoorden (4)

Ja pff en als je er dan nog eens door gaat slingeren kan je tot max. 2500 euro boete krijgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja wat d8 jij dan als bellen verboden is eten en drinken rijden net zo goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen speciaal verbod op eten achter het stuur, maar het is wel verboden om het verkeer in gevaar te brengen. Je zult dan ook daarvoor beboet worden, niet voor het eten op zich. Evenals het draaien aan radio/cdspeler, sigaret tevoorschijn halen en aansteken en alle andere handelingen die afleiden tijdens het rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is verboden als dat het verkeer in gevaar brengt.
De politie kan beter werk maken van meer alcoholcontroles - daar zijn er momenteel al te weinig van. Dus als je agenten op 't eten van een chocolaatje of autodropje zet, dan is het effect op de veiligheid negatief. Want die agenten kan je dus beter op een alchohol/drugscontrole zetten.