Hoe geef je hier (richting) aan dat je rechtdoor wilt, en hoe als je rechtsaf wilt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.6K

Het beste antwoord

Goeie vraag!
Het niet aangeven van richting is een van mijn grootste ergernissen in het verkeer, maar jouw voorbeeld is inderdaad een lastige.
Ik denk dat ik in alle gevallen richting aangeef.

Feitelijk hoef je geen richting aan te geven voor Linksaf, aangezien dat de doorgaande route is.
Vaak doe ik het toch om misverstanden te voorkomen.
Voor rechtsaf en rechtdoor zou ik allebei richting naar rechts aangeven om aan te geven dat ik de doorgaande route verlaat.
Of dit correct is volgens de wegenverkeerswet durf ik echter niet te zeggen, in ieder geval is voor de mede-weggebruikers dan wel duidelijk wat ik ga doen.

Toegevoegd op 09-05-2009 13:44:38
Ter verduidelijking...
Inderdaad, ik geef dus ook richting aan voor 'recht door'.
Dit omdat ik de doorgaande route verlaat (net zoals het verlaten van een rotonde).
Technisch gezien zijn de twee straten allebei rechtsaf en is de doogaande richting (meebuigende bocht naar links) hier het werkelijke 'recht door'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Bij mijn weten is het in Nederland zo geregeld:
- Volg je de hoofdweg (fysiek links, logisch rechts), dan geef je geen richting aan.
- Ga je fysiek rechtdoor, dan is dat logisch rechts (je slaat rechtsaf van de hoofdweg af), en geef je dus richting aan naar rechts.
- Ga je fysiek rechtsaf, dan is dat ook logisch rechtsaf, en geef je dus richting aan naar rechts.

Er zijn dus twee gevallen waarin je richting aangeeft naar rechts. Stel dat je fysiek rechtdoor wilt, en bij de eerste rechtsaf staat iemand te wachten om de hoofdweg op te draaien, dan zou die persoon kunnen denken dat je fysiek rechtsaf gaat, en dus alvast beginnen met rijden. Komt het daardoor tot een aanrijding, dan is die persoon verantwoordelijk, maar ik zou toch rekening houden met deze reactie, en dus niet met volle snelheid rechtdoor rijden.

In Duitsland is het anders geregeld. Daar moet je, als je de hoofdweg volgt, richting aangeven naar links. Zowel bij fysiek rechtdoor rijden als bij fysiek rechtsaf slaan geef je richting aan naar rechts.

In andere landen ken ik de regels niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo had ik het dus ook bedoeld.
Nog lastig hè om dat verschil tussen fysiek en logisch onder woorden te krijgen.
;-) Overiegns vind ik dat er wel wat te zeggen valt voor de Duiste regels in deze.
Zo pas ik het eigenlijk ook toe hier in Nederland al is dat niet volgens de regels.
Ik vind het persoonlijk gewoon vel duidelijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
spreek je uit ervaring of is daar een bron voor? Ik had al de grootste moeite om een voorbeeld van het bord te vinden. Hij valt namelijk onder 'aanwijzigen' en niet onder 'voorrang'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ikzelf spreek eigenlijk voornamelijk vanuit eigen ervaring op de weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op deze site: http://www.gratistheorie.nl/auto/kruispunten/p07.htm staat dat het bord van vraagsteller een onderbord is. Vandaar dat het niet bij "voorrang" stond, maar bij "informatie". De site zegt ook dat je, bij het volgen van de hoofdweg, toch richting aangeeft. Het wordt echter niet duidelijk of dat een aanbeveling is (voor de duidelijkheid, dat is, voor de voorspelbaarheid van je gedrag), dan wel een verplichting.
Antoni
14 jaar geleden
Meer informatie vind je nog op:
http://www.gratistheorie.nl/all/verkeersborden/B_voorrang/pb01.htm
en
http://www.theoriecursus.nl/theorie/pagina/info/verkeersbord_b1_voorrangsweg Die informatie lijkt in tegenspraak met jouw (en mijn) antwoord.
In beide gevallen moet je richting naar rechts aangeven. Iedereen zal begrijpen dat hij in de praktijk even moet afwachten in welke richting jij werkelijk zal gaan.

Ik heb me wel eens afgevraagd of er een extra knipperlicht op auto's gezet zou moeten worden, dat aangeeft dat de bestuurder verder dan 'gewoon' naar rechts of links wil gaan, bijvoorbeeld bij het maken van een U-bocht. Ik heb wel eens situaties meegemaakt, waarbij hierover een misverstand bestond. De knipperlichten op de buitenspiegels zoals sommige Mercedessen die hebben, zouden heel geschikt hiervoor zijn.

In jouw voorbeeld zou zo'n nieuw knipperlicht misschien ook voor duidelijkheid zorgen. Voorwaarde hiervoor is dan wel dat iedereen de nieuwe regel kent, en dat is weer lastig te realiseren.

In de praktijk is het kwestie van rustig aan doen, afwachten en anticiperen op alle mogelijke situaties om misverstanden en aanrijdingen te voorkomen. En natuurlijk richting aangeven!

Toegevoegd op 09-05-2009 20:21:01
Ik heb een aantal websites gevonden die het hele verhaal er niet duidelijker op maken. Begrijp jij het nog wel?

http://www.gratistheorie.nl/all/verkeersborden/B_voorrang/pb01.htm

http://www.theoriecursus.nl/theorie/pagina/info/verkeersbord_b1_voorrangsweg
14 jaar geleden
officieel moet je richting aangeven wanneer je van rijrichting verandert. dus wanneer je naar links of rechts wil, geef je richting aan. wanneer je rechtdoor gaat, hoeft dit dus niet. het heeft er dus niks mee te maken waar de hoofdroute heen gaat, maar welke rijrichting je aanhoudt.
hele discussies over gehad met mijn rijinstructrice, ik vond het namelijk zelf onnodig om in een haakse bocht (wanneer er geen andere wegen waren, dus in dit voorbeeld alleen de hoofdroute) richting aan te geven. volgens haar was dit wettelijk verplicht omdat je van rijrichting veranderde.
overigens zou ik zelf voor rechtdoor, voor de duidelijkheid ook richting aangeven. (naar rechts)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
feitelijk verander je niet van rijrichting, de doorgaande weg doet dat, als je deze zou rechttrekken veranderd de situatie er niet door.
Antoni
14 jaar geleden
Als je de hoofdbaan verlaat in dit voorbeeld, moet je richting aangeven naar rechts, ook al ga je fysiek rechtdoor. Dat je rijinstructrice vindt dat je op een bochtige weg zonder zijwegen bij iedere haakse bocht richting moet aangeven, vind ik heel raar. Dit lijkt mij onjuist. Het aangeven van richting is namelijk bedoeld om andere weggebruikers te laten zien waar jij van plan bent naar toe te gaan (van alle mogelijke richtingen). Als daarin geen keus is, is richting aangeven overbodig, want waar je naartoe zal gaan, is niet onduidelijk.
Antoni
14 jaar geleden
Een aanvulling. Deze websites:
http://www.gratistheorie.nl/all/verkeersborden/B_voorrang/pb01.htm
en
http://www.theoriecursus.nl/theorie/pagina/info/verkeersbord_b1_voorrangsweg
lijken mij ongelijk te geven, wat betreft het eerste deel van mijn reactie op jouw antwoord.
Ha, die Hamabo;

Ondanks dat er hier sprake is van een voorrangssituatie blijft het ook een kruispunt. Meest verstandige lijkt me dus om gewoon te handelen als op een gelijkwaardige kruising.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is gewoon een kruispunt met afwijkende voorrangs regels, maar dat wil niet zeggen dat je geen richting hoeft aan te geven.
Ik neem aan dat je van beneden komt in de tekening?
Voor rechtdoor (wat jij waarschijnlijk rechtsaf noemt)dan geen richting aangeven.
Voor linksaf slaan (wat jij dus rechtdoor noemt) richting aangeven naar links.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Als je de hoofdbaan verlaat in dit voorbeeld, moet je richting aangeven naar rechts, ook al ga je fysiek rechtdoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is naar mijn mening dus niet juist. Je gaat gewoon rechtdoor op een kruispunt waar speciale voorrangsregels gelden.
Of heb je een bron waaruit blijkt dat ik er toch naast zit?
Alles kan natuurlijk ;-)
Antoni
14 jaar geleden
Ik ga er van uit dat je dit bord vindt onder een voorrangsbord (gele wybervorm met witte rand). Als je de voorrangsweg verlaat, moet je naar mijn idee richting aangeven. Ik zal op zoek gaan naar een 'bewijs'. Overigens geven andere antwoordgevers hetzelfde antwoord als ik.
Antoni
14 jaar geleden
Het richting aangeven als je fysiek rechtdoor gaat bij een naar links buigende voorrangsweg, is niet verplicht, maar wel zo duidelijk voor andere weggebruikers. Het moet dus niet. Jij hebt volgens de onderstaande link dus gelijk. Je vind er de tekst: "Wil je de afbuigende voorrangsweg verlaten geef je richting aan naar rechts. Als je rechtdoor gaat is richting aangeven niet verplicht (je slaat immers niet af), maar voor de andere weggebruikers is het wel zo duidelijk als je een teken naar rechts geeft."
http://www.gratistheorie.nl/all/verkeersborden/B_voorrang/pb01.htm
Rechtdoor hoef je geen richting aan te geven.
Alleen rechts en links moet je hier aangeven.
Dit bord is verplicht (ook al moet je rechtaf, dus met de bocht mee) om je richting aan te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is een afbuigende voorrangsweg en als je die wilt verlaten moet je altijd een je knipperlicht aan doen ook als je in dit geval rechtdoor wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk gewoon dat je rechts moet uit zetten, en als je dan uiteindelijk rechtdoor gaat je linker weer. Zo iets.