als je een rijbewijs B hebt mag je dan een caravan trekken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.3K

Antwoorden (8)

Alleen als de caravan niet zwaarder als het trekkende voertuig is.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als de caravan zwaarder dan het trekkende voertuig is heb je rijbewijs B en E nodig.

Toegevoegd na 18 minuten:
In bepaalde gevallen is het bovendien toegestaan een zwaardere aanhangwagen dan 750 kg. te trekken met alleen geldig Nederlands rijbewijs B. Daar zijn echter twee voorwaarden aan verbonden:

de aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;

de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als tekstuele aanvulling op je , overigens vrijwel correcte, antwoord:
De totale toegestane massa van trekkend voertuig plus aanhanger mag dus WEL meer dan 3500 kg zijn indien de toegestane massa van de aanhanger maximaal 750 kg is.
(denk aan een 3,5 tons bestel busje plus een aanhanger tot 750 kg) Een aanhanger tot 750 kg mag je overigens OOK trekken met een wagen die lichter is dan die 750 kg....zal niet vaak voorkomen dat het trekkende voertuig dan dat gewicht mag trekken. Daarnaast mag je nooit meer gewicht trekken (werkelijk gewicht, dus niet toegestaan gewicht van de aanhanger) dan op het kenteken bewijs van de auto als maximaal trek gewicht vermeld staat.
Voor een caravan te trekken heb een B-E rijbewijs nodig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Caravan;

Ja dat mag, maar je bent aan een maximum gebonden. Dat hangt mede af aan het laad- en trekvermogen van je auto. Als je caravan te groot/zwaar is kun je binnen een dagdeel je /E-toevoegsel halen bij een goede rijschool.

Toegevoegd na 49 seconden:
Is hier trouwens al vaker gevraagd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag volgens mij wel als de caravan maar niet zwaarder is dan 750 kg. Anders moet je een rijbewijs BE hebben
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom een antwoord als je het niet weet?
ronron1212
13 jaar geleden
hoezo niet weet staat toch tot 750 kg anders BE
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie het antwoord van de eerste reageerder (inclusief toevoegingen).
Hoewel ook dat niet helemaal volledig is komt het er erg dicht bij
Bekijk de onderstaande tabel. Makkelijker kan het niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
let op!!
De maximale toegestane massa of MST is het lege gewicht van de caravan icl het laadvermogen.
Deze gegevens staan allemaal op het kenteken bewijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat heeft te maken met het gewicht van je auto
er staat op het kenteken een maximale treklast die de auto mag trekken {geremd}
als het gewicht van je auto incl belading en je caravan incl belading niet boven de 3500 kg uitkomt mag je met B rijbewijs rijden

voorbeeld
auto weegt 1550 kg en mag 200 kg laden is totaal 1750 kg
caravn weegt 950 kg en mag 250 kg laden is totaal 1200 kg

totaal heb je dan een combi van 2950 kg en dus mag jij die rijden met B rijbewijs

maar 1 tipje
ga veel oefenen met je caravan ben vannacht uit italie terug gekomen en heb door een storm gereden
kost veel moeite om je combinatie in bedwang te houden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1.en mooi dat je weer terug bent.
Jij niet maar je auto welen mits de caravan niet zwaarder is dan de auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ligt eraan
in sommige gevallen moet je nog een rijbewijs hebben.