Wie draait voor de kosten op?

Door het noodweer is ons dorp op verschillende plaatsen overstroomd. Ik zag drie auto's vastzitten in het water. Eentje wilde niet meer starten en de andere twee waren volgelopen met water.

Wie betaalt de kosten van zulke schades? Valt dit onder de autoverzekering?

Het filmpje is al wat ouder, op dit moment ligt er drie keer zoveel water.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

De eigenaar draait op voor de kosten, tenzij hij een verzekeringspolis heeft waarmee deze schade wordt vergoed door de autoverzekering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's juist.+

Andere antwoorden (6)

Blijkens een vroeger noodweer kun je het claimen bij de verzekering.
Bij Interpolis hebben 63.000 klanten samen 7 miljoen euro geclaimd. Er zijn naar schatting in totaal ongeveer 10.000 gevallen van autoschade.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de verzekeraars noemen het "overmacht" dat wordt niet geheel of wellicht gedeeltelijk verzekererd.
de verzekeringen hebben het al zwaar en willen dit er denk ik niet nog eens bij hebben.
dus ik denk dat het sowieso gedeeltelijk voor eigen rekening komt of van die van de gemeente.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben dat een paar jaar geleden gehad en we moesten zelf voor de kosten opdraaien, helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt er vanaf. (Daar heb je wat aan hè?)
Op zich geldt bij sommige verzekeringen dat alle schade door 'natuurgeweld' wordt uitgesloten. De definitie daarvan kan per verzekering verschillen (alleen tornado's en windhozen, of ook overmatige regenval, ijzel, noem maar op).
Dus de eigenaar van een kapotte auto zal contact moeten opnemen met de verzekeraar om de schade te melden en te vragen of en zo ja hoe z/hij die kan verhalen.

In extreme en grootschalige gevallen kan er nog een beroep gedaan worden op Nationaal Rampenfonds, maar dan heb je het over gebeurtenissen als de vuurwerkramp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Loenie,

Water zie je meestal aankomen.
Wat je niet moet doen is je auto als amfibievoertuig gebruiken , zeker als het geen of the road model is.
Je auto op een hoger/droger punt pakkeren voor het te laat is en in ieder geval NIET gaan rijden als er veel water ligt is beter dan hem als speedboot te gebruiken.
Bij het te water raken is een auto verzekerd, maar crossen door water wellicht niet.
Een auto die stilstaat kan wel 25-30 CM water "hebben "
zolang hij stil staat en er zitten zelfs dokken in de carrosserie die je kunt gebruiken om het compartiment leeg te laten lopen.
Maar ga je er in rijden, dan kan water in aanzuigopeningen van lucht komen en het water wordt door het aandrijf en motorsysteem geblazen , gelukkig zit de luchaanzuiging van de verbranding hoog.
Auto's gaan dan meestal pas NADIEN kapot omdat ze NIET correct ontwaterd worden en overal corrosie ontstaat.
De verzekering zal het rijden met de auto als verwijtbare nalatigheid kunnen beschouwen, er was een overmachtsituatie waardoor je niet had MOETEN rijden.
Mensen rijden door als een kip zonder kop en merken dan na enige dagen, weten dat de lagers kapot zijn , logisch.
Als een auto stil staat kan hij veel water hebben als er direct daarna maar adequaat gehandeld wordt.
Dat laat men nogal eens na.
Ik weet uit eigen recente ervaring dat auto's echt veel kunnen hebben, zijn baas moet alleen het verstand gebruiken. Overigens keert -als je zorgvuldig handelt en er is dan schade- de verzekering WEL uit, is mijn ervaring.
Gebruik je auto dus NIET als speedboot, dat bde verzekeringen daar niet voor op wilen draaien valt m.i.te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verzekeringen hebben een rampenfonds
ivm natuurstoringen volgens mij kun je ,je daarop beroepen .
dan betaald je wa verzekering t uit .