Je kan er bijna vergif op innemen dat files ontstaan waar auto's moeten invoegen. Verplicht links laten rijden met een speciaal bord?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
en dan? Op een gegeven moment zal er toch ingevoegd moeten worden omdat de weg niet verder doorloopt?

Het beste antwoord

O.a. in Amerika hebben ze het "keep-your-lane"-systeem" waarbij iedereen gewoon in zijn eigen baan moet blijven en rechts mag inhalen. Juist het heen-en-weer geswitch van iedereen bij inhalen zorgt voor vertragingen en opstoppingen.

Als iedereen zich aan de regels houdt bij het ritsen en doorrijdt tot het bord "ritsen vanaf hier" zullen files sneller oplossen.

Overigens kan in mijn ogen het fileprobleem alleen maar opgelost worden als er minder auto's op de weg zijn. Dus zullen mensen dichter bij het werk moeten gaan wonen, zullen bedrijventerreinen moeten verdwijnen en moeten meer mensen op de fiets of met het OV naar het werk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Daarmee verschuif je alleen het probleem een stukje naar voren. Het echt probleem is de beschermingsdrang van de mens, iedereen wil zijn eigen cirkeltje beschermen en laat mensen dus niet graag tussenvoegen. Gevolg is dat mensen ofwel aan het einde van de invoegstrook geen ruimte krijgen en dus hard op de rem moet, of gewoon de auto er toch tussen gooien waardoor de achterligger (hij die geen ruimte gaf) hard op de rem moet. Als er eentje hard gaat remmen, remt de volgende nog harder en voor je het weet staat het 10 auto's verder gewoon volledig stil.

Wanneer iedereen wat meer ruimte laat, zowel rechts als linksrijders kunnen de invoegeers gewoon met een correcte snelheid invoegen en stroomt alle beter door.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja! Of gewoon afdwingen dat iedereen zich aan de regels houdt en pas aan het eind invoegt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het ritsen op discplinaire manier en met een verkeersbord is de enige remedie die helpt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Invoegen hoeft geen probleem te zijn. Op de Zuilense Ring bij Utrecht zitten vele zeer korte invoegstroken, en daar staat nooit file. Simpelweg omdat het er niet druk genoeg voor is.

De file wordt dus ook niet veroorzaakt door de invoegstrook, maar *bij* de invoegstrook.

Wel is het zo dat de Nederlandse snelwegen veel te vol met op- en afritten zitten. In het buitenland (bijv. Frankrijk) heb je om de 20km een oprit op de snelweg.
En Nederlanders rijden gemiddeld 1 - of - 2 afritten over de snelweg, dan gaan ze er al weer af.

Dit fileprobleem bestaat al 30+ jaar, en ik geloof niet dat er ooit een oplossing voor komt. We moeten het maar gewoon accepteren, het is druk, je doet er lang over, en alleen de allergrootste probleempunten kunnen aangepakt worden (om vervolgens verderop een probleem te worden, zo werkt het nu eenmaal).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Toevallig zat ik hier gisteren nog over na te denken. Ik rijd elke dag als ik naar huis rijd over een stuk waar ik moet invoegen op een provinciale weg door middel van een invoegstrook. En over het algemeen staat het op dat stuk ook altijd even stil, terwijl het na het invoeggedeelte allemaal weer lekker doorrijdt.

Nu was gisteren de weg die naar de invoegstrook leidt, afgesloten. Er voegden dus totaal geen auto's in. En toch stond het weer stil bij dat gedeelte. Natuurlijk kan dat te maken hebben met andere factoren verder op de route, maar ik vond het toch opvallend. Blijkbaar hoeft invoegen dus geen reden tot file te zijn (en zou het ook niet moeten zijn).

Ruimte is wat mij betreft het toverwoord. Als ik moet invoegen en ik krijg genoeg ruimte, kan ik met dezelfde snelheid als het overige verkeer invoegen en hebben die totaal geen last van mij. Het veel te dicht op elkaar rijden lijdt juist tot meer remmen en dus files en ook ongevallen.

Toegevoegd op 06-05-2009 11:44:52
Auw. In de laatste zin bedoel ik natuurlijk "leidt".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wegen hebben nu eenmaal een maximum capaciteit bij een bepaalde snelheid.
Als het verkeer die maximum hoeveelheid benadert, wordt de stroom instabiel en gaat het klonteren = file.

Bij het invoegen wordt meestal de drukte hoiger en het invoegen zelf is een verstoring die het systeem ook instabiel maakt.
Oplossing waar aan gewerkt wordt, "peletonrijden", waarbij auto's automatisch onderling de snelheid en afstand afstemmen. Coordinated Adaptive Cruise Control.
Word aan gewerkt bij TNO in Helmond, verwachte introductie: voor 2020.

Meer wegen zou ook helpen, maar alleen even en ook alleen lokaal. Bovendien vergt het ruimte waar mensen ook graag een huis met een rustige tuin willen.