Waarom word een 3e rijstrook bij minder drukte afgesloten?

Ik reed vanmorgen van Apeldoorn ri Hengelo op de A1 en daar zijn 3 rijstroken, maar de 3e meest linkse rijstrook werd afgesloten dmv electronische borden er over.
Ik snap dat ze die gebruiken bij grote drukte om de doorstroom van al het verkeer te bevorderen, maar waarom zou je hem niet gewoon open laten, die strook is er toch, dus waarom niet gebruiken. Er is ook gewoon aan de rechterkant een vluchtstrook waar eventueel hulpverlenend verkeer over heen kan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.3K

Het beste antwoord

Ik rij dagelijks over die weg en vind het vaak beter als die dicht is. Als de spitsstrook afgesloten is, dan mag het verkeer namelijk 120 km/u rijden, als de spitsstrook open is, dan is de maximum snelheid 100 km/u.

Mijn ervaring is ook dat die strook zo gauw het maar een beetje druk wordt, direct open is.

"De bewakers van het systeem in het verkeerscentrum in Wolfheze zijn echter met handen en voeten gebonden aan wettelijke bepalingen. Die regels zijn duidelijk: bij mist, pechgevallen langs de weg, bij minder dan drieduizend voertuigen per uur en buiten de spitsuren mag er geen gebruik van worden gemaakt. En ‘s morgens mag de spitsstrook pas na half zeven open.

Juist die beperkingen in het gebruik maakten het mogelijk om de spitsstrook snel aan te leggen. Procedures om de weg daadwerkelijk te verbreden tot drie rijstroken, zouden jaren in beslag hebben genomen. De uitleg mag voor Rijkswaterstaat dan volkomen logisch zijn, de werkwijze drijft weggebruikers tot wanhoop."

('t is een beetje een oude link, maar nog steeds van pas)
http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/article690847.ece
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat zie je niet verkeerd: er zijn drie rijstroken.
Het schijnt alleen dat de derde strook (de spitsstrook dus) iets smaller is dan de andere twee. Dat schijnt de reden te zijn van het feit dat er maar 100 gereden mag worden als de derde open is (heb ik me tenminste laten vertellen). Als er 3 rijstroken open zijn, dan staan er langs de kant van de weg altijd van die bordjes 100, die zich omdraaien tot een leeg, zwart bord op het moment dat de derde rijbaan dicht is. Vaak is 's morgens alleen de "noordkant" (weg richting Apeldoorn) 3-baans (dus 100 km/u) en 's middags de "zuidkant" (richting Hengelo). En meestal is het na tien uur rustig genoeg en wordt de derde baan weer dicht gezet. Als ik na 10.30 over die weg kom heb ik nog nooit 3 open banen gehad.

Andere antwoorden (2)

Hoe dit het milieu beinvloed snap ik niet maar dat is de reden:

De extra rijstrook tussen Apeldoorn en Deventer mag 's morgens om half zeven open, maar volgens Rob Wit van de Verkeerscentrale Oost-Nederland maken weggebruikers er voor die tijd al met tientallen tegelijk gebruik van. Dat levert gevaarlijke situaties op, vindt ook de politie. ,,Het overige verkeer is er niet op bedacht. Dat leidt tot schrikreacties'', aldus een woordvoerder. ,,Bovendien: de strook mag niet eerder open vanwege milieuregels. Die worden dus ook geschonden.'' Een eerste controle afgelopen maandag en dinsdag resulteerde in zes boetes. De komende weken volgen meer controles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zeggen dat het met het milieu te maken heeft, maar ik heb gehoord dat ze de weg zoveel mogelijk willen besparen i.v.m. onderhoudt en slijtage.

Ik rij daar ook heel vaak en word er soms helemaal kriegel van. Het slaat werkelijk nergens op dat je daar niet mag rijden.