Open luchtfilter in de auto (CAI) effect op brandstofverbruik?

Wat rijdt zuiniger? Een standaard inlegfilter? Of een open luchtfilter (wel van een goed merk zoals K&N)?
Ik heb wel gelezen dat een open luchtfilter een kleine hoeveelheid extra vermogen oplevert (paar PK maar)

Het gaat om een Nissan 100NX met een GA16DE motor (1600cc 16V)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
7.8K

Het beste antwoord

Hoi JakobsIT,

Een standaard luchtfilter zal iets zuiniger zijn, maar daarintegen hoef je een K&N open luchtfilter nooit meer te vervangen
(Sportfilters kun je uitwassen, daarna wel even weer inolien, dit hoeft pas na zo'n 60.000 km en ze gaan een autoleven mee. )

Afhankelijk van het soort open luchtfilter en type auto kun je ongeveer 2 tot 5% vermogenswinst behalen.

Ik hoop je zo voldoende geinformeerd te hebben.

Groeten Leonard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

volgens mij gaf k&n ook zuiniger verbruik op als voordelen van hun luchtfilters, maar nu blijkbaar niet meer. dit vond ik nij een van de 'testimonials' ;I have been using K&N Air Filters for 15 years and do notice better gas MPG...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Standaard is zuiniger, de motor is sneller op temperatuur en de afstelling is standaard afgesteld op een normaal luchtfilter. Je vermogen gaat vaak wel iets omhoog, vooral in het hogere toerental, bij lage toeren kan de auto zelfs achteruit gaan!
Vooral het geluid van een open luchtfilter is mooi, een 'kippenvel-factor'!