loont het nog om over te stappen van benzine naar diesel als je ongeveer 12.000 km in een jaar rijdt qua kosten?

Mensen in mijn omgeving geven heel verschillende antwoorden en aangezien ik niet zo'n verstand heb van auto's en de kosten eromheen...vraag ik jullie mening/ advies.
Ik heb nu een Nissan almera tino uit 2005 en rij ongeveer 1000 km per maand. Wil overstappen naar een Kangoo of een Caddy...in ieder geval een hogere auto.
Weegt de dieselprijs op tegen de hogere wegenbelasting?

Toegevoegd na 40 minuten:
't is toch meer 20.000km per jaar i.p.v. 12.000 wat ik rijd...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Ik ben zelf een diesel (VW Camper) rijder sinds een jaar, reed daarvoor benzine. Wij rijden tussen de 12.000 en 15.000 km per jaar.
Wel kreeg ik het advies van de garage om een tweedehands diesel te kopen omdat dit veel voordeliger is. Ik ben blij dat ik het heb gedaan, maar de keuze zal echt bij je zelf liggen.
Ik zal twee koppelingen plaatsen:
1 = Wegenbelasting hier kan je het gewicht en alle gegevens invullen en je zal zien wat je gaat betalen.
2 = RDW hier kan je het kenteken invullen van de auto en je ziet alle gegevens.

Wat momenteel heel voordelig is om bijvoorbeeld een kleine Camper te kopen op Diesel (Hebben wij nu ook), je betaald dan voor het gehele jaar maar een kwartaal aan wegenbelasting.
Dat is ook nog eens voordelig rijden, en heb je gedronken blijf je lekker slapen in je camper en rijd je de volgende dag veilig naar huis.

Voor ieder die een andere auto zoekt zijn deze twee koppelingen zeer handig, sla ze op het kan u een hoop geld schelen.

Succes !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het ligt op de grens ... meestal zegt met 15.000

Maar zet gewoon alle cijfers op een rijtje en je komt er zelf wel uit.

Toegevoegd na 2 minuten:
De link neemt zo te zien de afschrijvingen en onderhoudskosten niet mee. Die liggen iets in het nadeel voor LPG/Diesel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk gewoon even voor jezelf wat je nu aan wegen belasting kwijt bent.
Kijk wat bv een caddy kost in de wegen belasting.

Dat kun je al uitrekenen wat je meer kwijt bent.
Voor dit geld kun je al heel wat benzine kopen,en heel wat kilometers rijden.

De aanschaf van een andere auto kost ook geld.
En nu weet je wat je hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Juni10;

Ga bij de berekening van je omslagpunt niet uit van de door de fabrikant opgegeven verbruikscijfers, maar probeer een realistisch getal te bepalen dat overeenkomt met jouw praktijk. En bedenk ook dat verzekering duurder wordt als je 20.000km of meer per jaar gaat rijden. Ga ook na of de onderhoudsinterval anders is en let op de prijs van beurten en slijtagedelen. En probeer een reëele afschrijving te berekenen. Je zult er achter komen dat brandstofkosten lang niet grootste post zijn bij het autorijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder dit uit te rekenen kan ik je zeggen dat het op dit moment niet rendabel is om diesel te gaan rijden voor zo weinig kms die jij rijdt.

Mocht je het in de toekomst overwegen dan moet je de volgende kosten calculeren: aantal kms, aanschafkosten, onderhoud, verbruik én afschrijving. Zodra je die cijfers vergelijkt van een diesel én benzine heb je het ware getal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dit loont waarschijnlijk net niet.
Maar dit is afhankelijk van meerdere factoren.
Download onderstaand Excel file op de aangegeven site en je krijgt een prima overzicht wat voor jou het aantrekkelijkst zal zijn.