Hoe koopt een leek een auto?

Bestaat er een soort determinatietabel voor de aankoop van een auto. Hoe doen mensen dat die geen verstand van auto's hebben en geen voorkeur heeft voor merk en hoe de auto eruit ziet. Hoe weet je welke auto bij je past?

13 jaar geleden
in: Auto's
1.6K

Het beste antwoord

Als je nog niet weet wat voor auto je leuk vindt, ga dan eens wat rondkijken op MP wat er te koop is. Ga af op je gevoel en datgene wat bij je beurs past. Je kunt ook naar een dealer gaan die diverse merken verkoopt. Maar informeer eerst zelf wat jij leuk vindt en laat dat niet door een verkoper doen.

Als je de auto van je dromen ziet dan kan je via internet kijken waar een betaalbare te vinden is. Als je bij de dealer aan komt en je weet niet of de auto goed is dan kan je kijken naar de volgende punten:
-Als je zit in de bestuurdersstoel, zakt die door? (zo ja dan heeft deze auto heel veel km gereden)
-Als je het stuur beet pakt, zijn de ribbeltjes afgesleten? (zo ja, veel km's)
-Als je langs de auto kijkt, is het plaatwerk recht (of krom) zoals het hoort te zijn? Staat de auto genoteerd voor grote schade? (Zo ja, lekker laten staan)
-Als je de motorkap open doet, is de motor dan afgespoten? (zo ja, auto laten staan. Een goede dealer zal nooit zijn motors afspuiten. Nergens nodig voor)
-Als je de oliedop op de motorkap opendoet, zit er dan een witte drap in? (zo ja, dan heeft de motor technische schade)
-Als je de motorkap sluit, sluit hij dan in 1 keer of lijkt het dat hij niet goed sluit als je het bekijkt vanaf de beide koplampen? (zo ja, auto met min voorschade. Laten staan want dan zijn de airbag(s) eruit geweest)

Toegevoegd na 56 seconden:
-Als je de auto hebt aan staan, rammelt er dan iets? (zo ja, dan is de uitlaat kapot. Een kapotte katalysator is heel duur om te vervangen)
-Als je je hand tegen te uitlaat houdt, wordt er dan valse lucht aan getrokken? (uitlaat kapot)
-Als je rijdt, rijdt de auto dan keurig rechtdoor? Ook bij een hogere snelheid? (zo niet, dan kan het zijn dat de banden gebalanceerd moeten worden óf uitgelijnd moet worden óf erger, de stuurbekrachtiging en\of vooras kapot zijn)

Toegevoegd na 2 minuten:
-Als je plotseling remt, trekt de auto dan naar een kant? Hoor je een slepend geluid? (slepend geluid kan veroorzaakt worden doordat de auto lang heeft stilgestaan. Maar het kan ook dat de remblokken versleten zijn. Trekt de auto naar tijdens het remmen naar een kant dan zijn de remschijven versleten, dit is duur om te vervangen)
-Vraag om de NAP pas (nationale autopas, je kunt de km stand controleren)

Toegevoegd na 2 minuten:
Controleer de APK papieren. Is die bijna op, vraag anders om een nieuwe

Toegevoegd na 3 minuten:
(een APK is niet heilig, maar wel noodzakelijk. Als er nog apk op zit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Aan de prijs en aan de dingen die de auto je bied, verder weinig aspecten. Als je echt geen idee hebt, kan je altijd even naar een occasion-dealersite gaan of gewoon vragen aan bepaalde autodealers welke auto nou het beste bij je past, nooit tests doen op internet van welke auto het best bij je past, de auto die de tester aangeeft is een auto van het merk waardoor de tester gesponsord wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak, omdat iemand waar ze vertrouwen in hebben, en die wél een beetje deskundig is, een bepaalde auto rijdt.
Ook als er heel veel van dat merk en type rondrijden, kunnen ze besluiten, dat dat dus vast geen miskoop zal zijn.
Of (zoals ik...) je hebt vertrouwen in een bepaald merk, en ook al is het een gloednieuw model, dat je nog helemaal nergens hebt gezien, koop je het, omdat hij vast weer net zo goed zal zijn als je vorige auto's van dit merk.

Ik heb jaren Micra gereden, maar de nieuwste versie vind ik gewoon niet leuk. Nu rijd ik bijna een jaar in de Pixo, en ik ben weer laaiend enthousiast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem altijd iemand mee die wél verstand van auto's heeft en die wat 'intelligente' vragen kan stellen, die ikzelf niet kan verzinnen.
Welke auto er bij je past, is afhankelijk waar je hem voor wil gebruiken, lange afstanden of een boodschappen auto, ook dat kan je het beste overleggen met een kennis of zo die wat van auto's weet als je er zelf niet uitkomt.
Gewoon eens rondvragen in je omgeving wat men zou adviseren.

Ik ga zelf eigenlijk alleen voor de kleur :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het om een nieuwe gaat: gewoon lekker rondshoppen tot je er eentje vindt waar je je goed bij voelt. Dat kan het eerste het beste goedkope degelijke koekblik zijn, of iets heel specifieks, dat hangt van jou af.

Als je een tweedehands wil kopen en wil weten of je geen kat in de zak koopt, kun je een keuring uit laten voeren door b.v. de ANWB. Dat kost dan wel wat geld, maar dan weet je wel zeker of je auto waard is wat er voor gevraagd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prijs, kleur, merk, 5 deurs, 3 deurs, zuinig, zulke zaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Annswers;

De meeste mensen die auto's kopen zijn leken. Verstandige leken bepalen eerst hun budget, bekijken dan hun vervoersbehoefte (aantal en ruimte zitplaatsen, bagageruimte, jaarlijkse kilometers, lengte van de afstanden) en gaan informeren bij mensen in hun omgeving die al eens eerder een auto hebben gekocht waarze op moeten letten. Ook via het web en tijdschriften kunnen ze een stuk wijzer worden. En met al die wijsheid op zak kopen ze dan uiteindelijk die auto die bij de buren de meeste jaloezie oproept.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt er vanaf wat jij ermee wilt gaat doen, en
hoe je situatie is, en wat je er voor over hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij roept de hulp van een expert in,waar het in ons land van stikt. Oom Karel.of de overbuurman,tante Truus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat oom Karel en tante Truus het niet met me eens zijn.
Ik denk dat een leek op auto gebied, gewoon een auto uitzoekt die hij of zij mooi vind en in het budget past!

Iemand, die geen verstand van auto's heeft doet er verstandig aan om 1 of 2 vrienden/kennissen/familie mee te nemen die wel kijk op auto's hebben

Let wel, de consument is vandaag de dag wel beschermd tegen miskopen! Dus verborgen gebreke kunnen verhaalt worden op de verkoper! Dit geld wel voor auto's vanaf een bepaald bouwjaar/prijs.

Een auto die je zelf mooi vind, en waarin je jezelf prettig voelt, en comfortabel inzit, en past in je budget qua aanschaf en onderhoud, dan is dat de auto die bij je past.

Heb je er een slecht gevoel bij, auto gewoon laten staan!
Wil je een proefrit maken, en kan het alleen op afspraak, niet verder op in gaan.

Heb je een auto gezien die naar je zin is, kijk dan op internet naar eenzelfde auto en pak de gemiddelde prijs, als de prijs van jouw auto daar in de buurt zit weet je dat je niet teveel betaald.

En 1 ding, auto's zijn mooi, ikzelf vind ze prachtig, maar het is de slechtste investering die je kunt doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is lastig. Ik rij al heel wat jaren altijd maar oude 'rommel' gewoon omdat ik het leuk vinden gemakkelijk zelf te repareren (rare hobby voor een meisje als ik), en ik kom van alles tegen.. Het is dus afhankelijk van je wilt kopen, en bouwjaar en kilometerstand.
De grote richtlijnen:
Start ie koud goed?
Geen rare stank uit de uitlaat of extreem dikke witte damp?
Ruikt de olie aan de peilstok naar olie (niet naar benzine!) en zitten er geen zichtbare 'vochtbelletjes' in?
Gaat de auto nog rechtdoor als je hard remt met het stuur los?
Kijk ook onder de matten naar roest en in de wielkasten, achter de koplampen en in de kofferbak, want roest wil je niet. Of je moet een lasser kennen :-)
Succes ermee, want alles kan kapot aan een auto!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je genoeg geld meeneemt, kom je heel ver
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak een excelsheet met alle punten die je aan een auto belangrijk vindt.
Zoek autos die daaraan kunnen voldoen.
Kijk of die tweedehands te vinden zijn (autotrack.nl) en zet die op die eigenschappen in de sheet.
Zo ontdek je hoe de prijs afhankelijk is van de kenmerken (zoals km stand, jaartal, extra's, motorinhoud, lpg installatie, etc). Hiermee heb je kennis voor de onderhandeling.
Accepteer nooit minder dan 15% korting (exclusief rijklaarmaakkosten, want ik ken niemand die daadwerkelijk rijklaarmaakkosten heeft betaald. Dat hoort gewoon bij de koopprijs, plus het stelt niets voor)