Hoe komt het dat de meeste weggebruikers véél te vroeg gaan ritsen?

Op snelwegen zie je het vaak: ijverige burgers die lang voordat aangegeven staat dat je moet ritsen, er toch al tussen piepen. Gevolg: de weg wordt niet optimaal gebruikt en er ontstaan files. Of erger nog: ze werpen zich er tussen en zorgen er voor dat het verkeer helemaal stil komt te staan.

Ik maak het zelfs mee dat mensen het als huftergedrag beschouwen als je gewoon netjes tot bijna het einde van het ritsvak doorrijdt voordat je invoegt, zoals het hoort.
Waarom is dat? Angsthazen? Rijlessen vergeten? Te weinig voorlichting? Onduidelijke borden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
4.5K

Het beste antwoord

Een deel onwetendheid, een deel onverschilligheid en een deel bang zijn er niet meer tussen te kunnen. En dan ook nog een deel onoplettendheid, ik zie veel mensen 'ritsen' bij het allereerste rits-achtige bord dat ze tegenkomen.

Voor de volledigheid hieronder een afbeelding van de bewuste borden. Hoe het hoort: je gaat niet ritsen bij het eerste bord, óók niet bij het tweede (maar de baan ernaast moet wel vast wat ruimte gaan maken), je gaat pas bij het láátste bord.

Iedere ritsactie vóór het laatste bord legt onnodige druk op de rijbaan ernaast, en dan is iederéén later op zijn bestemming. Om nog maar te zwijgen van de milieuschade die een rij onnodig stilstaande, optrekkende en afremmende auto's veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt! Het was natuurlijk eigenlijk vragen naar de bekende weg voor mij en ik vond het heel leuk om te zien hoe iedereen reageerde, soms ook compleet fout... Heb je ook de link gezien die AMC in zijn antwoord zette naar de Belgische uitleg? Die is echt goed.

Andere antwoorden (22)

Mensen doen dit onbewust, maar dus kunnen ze onbewust denken dat ze er dadelijk niet meer tussen kunnen komen, of natuurlijk omdat ze het bijvoorbaad al weten,

Een echte verklaring is hier niet voor, omdat het bij iedereen anders is.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rijlessen vergeten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er helaas idioten zijn (zoals ik die vorige week tegenkwam bij Breda) die je liever te pletter zien rijden dan dat ze even ruimte voor je laten. De gek had er enorme lol in om mij er niet meer tussen te laten, terwijl er geen file was en ik netjes richting aangaf.
paulus811
13 jaar geleden
Als iedereen eens vroeger in zou voegen op een baan dan zou het wel eens kunnen zijn dat er veel minder opstoppingen zouden zijn. Wat men over het algemeen ziet is dat men zo lang mogelijk wacht met ritsen zodat er op de linker baan een opstopping ontstaat. Waarom? Omdat men nog even snel een aantal auto's in wil halen. Vervolgens begint alles op de linkerbaan zich tussen het verkeer op de rechterbaan te drukken Gevolg: files.
Het ligt niet aan het wachten tot "ritsen"aangegeven staat. Het ligt aan de mentaliteit van de verkeersdeelnemer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zien het als volgt...

Stel je voor: een lange winkelwachtrij, je staat daar met je boodschappen netjes in de rij te wachten en ineens komt er een kar voorbij gereden (die dus harder rijdt als de rest), deze rijd he-le-maal door tot vooraan en hoppa, zet de kar er ZO voor ;)
Ook menen ze op de voorlichtingsreclame op tv van postbus 51 gezien te hebben dat je "tijdig" moet ritsen en niet op het laatste moment.

Bron: m`n moeder, die denkt ook dat het "hufterig" is :)
Helaas heb ik het reclamespotje over ritsen van postbus51 niet kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mensen zijn bang dat als ze wachten, dat ze er niet meer tussen kunnen komen. Wat dus ook meestal het geval is omdat het gros van de mensen te vroeg begint met ritsen... het bekende vicieuze cirkeltje dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dubbel gedrag:
- Veel mensen die je voorbij zien rijden denken: Die laat ik er niet meer tussen, aso die doorrijdt

- De mensen die er langs rijden denken: Die laten me er nooit meer tussen.

Dan heb je 2 opties: Dezelfde snelheid rijden als het verkeer war je in moet voegen, of meteen invoegen.

Helaas is het foutief rijgedrag, en is het beter om tot het ritspunt door te rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebrek aan logica. Niet kunnen participeren. Paniek. Egoïsme. Geen ruimtelijk inzicht.

Bij iedereen is dat verschillend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb meerdere keren meegemaakt dat ik aan het eind van de rits er niet tussen word gelaten en dan sta je daar stil te wachten tot er iemand wel het fatsoen heeft om je er tussen te laten.
Daarom rits ik nu maar eerder om zeker van een plek te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent helemaal niet verplicht om tot het einde door te rijden. Die mensen doen het juist prima, beter dan tot het einde door rijden en dan beide bovenop de rem staan omdat iemand op het laatste moment nog van rijstrook wilt wisselen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig merk ik,dat onze mede GVers zich er niet aan schuldig maken! Hoewel zelf geen bezitter van een voiture en bovendien niet bevoegd om auto te rijden, ben ik toch zo vermetel hier op proberen te antwoorden. IK denk dat dergelijke automobilisten onder het motto van ikke,ikke,ikke en de rest kan stikke het idee koesteren dat ze beter 2 kilometer te vroeg kunnen gaan ritsen,da precies op tijd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik naar mezelf kijk, is zowel het een als het ander wel aan de orde. Meer zelfs: ik zou het woordje bescheidenheid er nog aan toevoegen.
Ik heb sowieso al een hekel aan ritsen, omdat ik het gevoel heb ' voor te kruipen' . Ik doe het wel, maar altijd is er de neiging mijn hand verontschuldigend op te steken naar degene achter me..
Ten tweede ben ik , bij te vroeg ritsen, bang om aan het eind van de baan stil te moeten staan (is al eens gebeurd..afschuwelijk..)
Vervolgens ken ik de regels van ritsen niet ( nooit gelest op snelwegen!) en kan me er ook helemaal geen bord van voorstellen..
Tenslotte: te vroeg invoegen is in mijn geval ook het angsthazerige van niet graag links rijden.. Daar word je veel eerder en vaker opgejaagd dan op de meest rechtse baan.
Ik wil altijd zo snel mogelijk weer naar rechts.
Je zou zeggen, wat een gevaar op de weg, dat republikeintje.. Maar dat valt ook wel weer mee. Ik heb vele jaren gemiddeld 15,000 km per jaar gereden en heb nooit een aanrijding en zelfs nooit een bekeuring gehad. Ik ga gewoon op tijd van huis.
Mijn aanbeveling is wel, om er tijdens de rijlessen goede aandacht aan te schenken. Ik heb er nooit iets over geleerd en ken de regels niet eens. Hierboven zie je dan de valkuilen die er kunnen zijn die files (of erger) kunnen veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ritsers vanaf de linkerbaan zijn altijd mensen die te hard rijden en daarmee de andere weggebruikers die wel gewoon max snelheid aanhouden, nog even snel willen inhalen (angst om ook 100 te rijden!!).

De reden, dat alles dan stil gaat staan, is omdat de andere weggebruikers ineens moeten inhouden wegens een te hard rijdende linkerbaan rijder die moet snel ertussen moet ritsen!!

Wat is anders de reden dat men zo lang mogelijk wacht met ritsen??? Het heeft niks met hoffelijkheid te maken hoor hahaha...zijn gewoon mensen die te laat zijn vertrokken of te drukke agenda hebben (meestal lease wagens, let daar maar eens op ;))

Daarbij is het nog minder effectief om door te scheuren tot einde ritsvak, wanneer al aangegeven is "70" of zelfs "50" te gaan rijden (DUIDELIJK teken dat er al file vorming is)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goh, ik heb jaren een Marbella uit '91 (nee dus, geen leasewagen) gereden, en toch ritste ik correct: vooral niet te vroeg. Als ik te vroeg rits, kom namelijk niet alleen ik, maar ook jij later aan op je afspraak. Wat me wel vaak is opgevallen, is dat er in de spits, als er veel van die leasewagens waar jij zo'n probleem mee lijkt te hebben op de weg zijn, er vaak veel hoffelijker gereden wordt dan buiten de spits, of erger nog, in het weekend. Die leaserijders weten namelijk heel goed hoe irritant en potentieel gevaarlijk onhoffelijk weggedrag is, en doen daarom meer hun best om het voor iedereen leefbaar te houden op de weg. Wel jammer dat forenzen, die gewoon op zo'n manier proberen te rijden dat iedereen zo vlot mogelijk op zijn bestemming aankomt, zo vaak te maken krijgen met zondagsrijders die niet begrijpen hoe het hoort en daardoor de boel onnodig verstoppen. Bijvoorbeeld die mensen op de rechterbaan die er de oorzaak van zijn dat alles ineens stilstaat, omdat ze geen ruimte hebben gecreëerd voor de correcte ritser. (Ik heb trouwens nooit dat probleem begrepen dat sommige mensen met leaserijders lijken te hebben. Is het jaloezie? Bepaald onnodig, een leaseauto betekent: een vermoeiend lang deel van je leven noodgedwongen in de file doorbrengen, en daar nog extra belasting (bijtelling) voor betalen ook. Woe. Hoe.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn engste momenten op de weg zijn dan ook zonder uitzondering in het weekend geweest. Zoals de twee idioten die op Paasmaandag voor mijn neus een soort straatrace hielden. Maar dan met 85 km per uur. Op de snelweg. De eerste en enige keer dat de situatie op de snelweg zo gevaarlijk was (en ik er niet langs kon om snel voorbij het gevaar te zijn) dat ik de snelweg heb verlaten om secundair te gaan rijden. Of het bejaarde stel dat links van de blokmarkering reed, en op het állerlaatste moment vlak voor mijn snufferd naar rechts schoot. Eerst gaan, pas in de spiegel kijken als je al van baan bent gewisseld. Toen zag die man mij achter zich in zijn achteruitkijkspiegel en schrok zo van me (of van zijn toch al gevaarlijke actie) dat hij instinctief reageerde; door op de rem te gaan staan. Het was puur geluk dat de mensen achter mij wél alert waren, anders was ik op het journaal gekomen als opgevouwen harmonica. Zucht... Alleen in het weekend...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pffft. Beetje simpel om te stellen dat iedereen die links rijdt, te hard rijdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even een situatie schets:
Ik heb het over ritsen vanaf de meest linkerbaan naar de middenbaan (die daarna dus de linkerbaan wordt)
Op die middenbaan rijden mensen die juiste snelheid rijden of juist al te hard rijden (om rechterbaanrijders in te halen).
De mensen vanaf de linkerbaan (ritsbaan) dan ook naar die middenbaan moeten, rijden uiteraard nog harder (dus te hard)
Als ik helemaal links rijd (op 3- of 4-baans weg), rijd ik toch echt wel harder dan de max snelheid. logisch ook... We hebben het ook over files, die over het algemeen in de randstad onstaan, en dus hoogstwaarschijnlijk op 3- of 4-baans wegen. PS. Wie op die linkerbaan rijdt, maar niet te hard rijdt, hoort niet op de linkerbaan thuis ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil ik nog aan toevoegen, dat ik zo'n persoon niet asociaal vind. Het komt gewoon omdat iedereen nog steeds denkt dat ze kunnen autorijden zoals het 25 jaar geleden was....nu zijn er echter 10 keer zoveel auto's in Nederland die deelnemen aan het verkeer. 1 + 1 = 2. Het gaat daarom fout. Als iedereen zich aan de snelheid houdt, hoeft niemand op de linkerbaan te rijden, en zouden 2 banen voldoende zijn (zonder rits). En misschien zijn het niet de lease wagens, ik neem die 'bewering' terug :) De echte file problemen ontstaan door mensen die vanaf de linkerbaan nog even snel de afslag over 300 meter moeten pakken, en dus snel naar rechts gaan, in een drukke spits...of een afslag waar eigenlijk geen plek meer op is, dus op de rechterbaan gaan wachten met invoegen.
Het zou behoorlijk wat helpen als die afslagen verbeterd worden.
Het grappige is dat juist vroegritsers de feitelijk op tijd ritsers uitmaken voor asociaal gedrag.

ik heb 20 jaar rijschool ervaring en de reactie hierboven met de voorbeeld borden is de juiste.

De verkeersstroom rijdt op 2 rijstroken tot aan het bord "ritsen vanaf hier" door en zal dan zorgen voor een gelijke snelheid. De ritser komt ertussen en er is niks aan de hand. Dan is het enorm kortzichtig om deze personen aan te duiden als de eeuwige hardrijder of aso.
Ik liet mijn leerlingen juist express wel links rijden om ze het juiste ritspatroon aan te leren.

Risten is in Nederland niet wettelijk vastgelegd, maar in de ons omliggende landen vaak WEL!!!
Wel is men in NEderland wetgeving aan het onderzoeken. Dus hoezo Aso gedrag?
Zou je tijdens een examen niet meewerken aan risten ben je gezakt!!

Het KLPD staat vaak op drukke punten automobilisten met handbewegingen juist het evrkeer tot risten aan te zetten.

1 lange rij opstarten kost meer tijd dan 2 kortere ritsende rijen= feit.
Echter risten werkt pas als ook de rechterrij meewerkt.

Eerlijk is eerlijk 10 jaar terug werd elke riter als aso gezien, gelukkig gaat het nu vindt ik in 95% van de gevallen veel beter.

Een rister is GEEN aso maar volgt de regel!
Het is puur een vorm van jaloezie dat men iest eerder door de rij is dan jezelf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad zaak dat postbus 51 meer spotjes laat zien "hoe het wel moet". Want een hoop mensen zien verderop dat ze moeten ritsen, en schieten dan de eerste mogelijkheid erin. Dan rijdt hun oude rijbaan nog een heel stuk door, en dan gaan ze balen: "daar had ik ook verderop kunnen rijden". En dan willen ze elkaar er niet meer tussen laten.

Rijlessen herinneren heeft er niets mee van doen. Ik heb het zo niet geleerd, en 70% van de weggebruikers deed VOOR mij examen, die leerden heel andere dingen.

Maar voorlichting, het liefst bij iedere rits-plek, voorlichting, voorlichting en nog eens voorlichting!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is pas ritsen vanaf het bord "Ritsen vanaf hier". Daarvoor is het gewoon invoegen dan wel inhalen... ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men dient tot aan het verkeersbord ,,ritsen,, op te rijden om vervolgens in goed overleg te ritsen. Zo wordt de tijdelijke rijstrook optimaal benut.

Bestuurders die eerder invoegen zijn onzeker in het verkeer en zijn zelfs in staat om vlak voor een truck met oplegger te schieten die vervolgens zwaar in de ankers moet gaan.

Wees een heer of dame in het verkeer en rits zoals het moet en erger u niet als u door die ene persoon er niet tussen gelaten wordt, en groet diegene die u er wel tussen laat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze denken dat het asociaal is, voorlichting zou hier wat aan kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze mensen denken dat ze hun beste kans pakken.. Ze zijn op zich voorzichtig. Er zijn er ook types bij die gaan ritsen op het allerlaatste moment, en dit wekt vooral negatieve reacties op bij medeweggebruikers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ritsen zie ik 2 dingen vaak gebeuren en beide zijn niet juist:

1: Bestuurders ritsen te vroeg om bang te zijn er later niet meer tussen te komen. Dit wordt veroorzaakt doordat er bestuurders zijn die er niemand tussen laten. Het te vroeg invoegen zorgt ervoor dat de bestuurder rechts op de rem moet waardoor de hele rechter baan moet remmen.

2: Bestuurders die pas bij het laatste bord ritsen maar hun snelheid niet aanpassen aan rechts. Hierdoor moeten zij op het laatste moment flink afremmen en invoegen op een plek waar de bestuurder rechts niemand meer had verwacht. Hierdoor moet de bestuurder recht ook remmen met het gevolg dat de hele rechter baan moet remmen.

In mijn ogen is er maar 1 goede manier:

Vanaf het eerste bord moet de bestuurder links zijn snelheid aanpassen aan rechts. De bestuurder rechts ziet dan dat er iemand tussen moet en kan dan langzaam beginnen met het maken van ruimte. Door dit langzaam te doen en niet meteen te remmen is de verstoring zo klein mogelijk. Bij het laatste bord moet deze ruimte groot genoeg zijn zodat de bestuurder links zonder remmen naar recht kan gaan.

Doorrijden tot het einde: Ja.
Inhalen van auto's: Nee.

Ik vind overigens wel dat dit alleen zo hoeft te gebeuren op drukke momenten. Met 10 auto's op de weg heeft het geen nut je snelheid aan te passen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het leven buiten de auto zijn er mensen die voordringen, maar niemand durft iets te doen bij hen omdat ze meestal erg zelfverzekerd zijn en/of sterk. In auto's durven ook opeens heel veel mensen die niet zo sterk zijn voor te dringen. Ze hebben gemerkt dat andere weggebruikers niet uitstappen of op ze inrijden, dus kunnen ze gniffelend doorgaan. Soms stappen er natuurlijk wel mensen uit, en dan....tsja...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gekke is dat je in Duitsland pas merkt dat het daar heel soepel gaat. Wij Nederlanders zijn over het algemeen een arrogant volkje dat zelf voorrang wil hebben en een ander niet voor willen laten gaan. Ik heb het al zo vaak meegemaakt! Het was zelfs zo dat ik vaak tegen mijn man al zei, zodra we de grens van Nederland weer overgingen;" oh,jee, kijk alsjeblieft weer goed uit, want we zijn weer tussen de aso`s aanbeland". Al had je uren op de Autobahn in Duitsland gereden, het ging relaxed. Zodra je weer in Nederland kwam was het weer oppassen geblazen. Er wordt idioot ingehaald zonder richting aan te geven, ze snijden af,
ze sukkelen voort met telefoon aan hun oor of ze razen bijna
in je achterbumper. Frustrerend als je je aan de snelheid houdt en dat doen we omdat we het zonde geld vinden om die boetes te betalen. Tja, het ritsen gaat hier ook niet goed, omdat niemand je erin wilt laten. In plaats dat ze bij het naderen van de wegversmalling alvast wat plaats maken
om je in te laten ritsen, geven ze nog even wat gas bij, zodat je moet wachten of de volgende je wel plaats geeft.
Voor je het beseft, ben je al op het eind aangekomen en moet je wachten. Als je niet brutaal bent, ben je de dupe van je eigen fatsoenlijkheid. Als nu iedereen dezelfde snelheid aan bleef houden en bij het naderen van de wegversmalling, dit wordt door de verkeersborden al aangegeven,alvast ruimte maakte om te ritsen, was er niets aan de hand. Het 'heer in het verkeer'is hier vaak ver te zoeken, ik ben soms echt verbaasd dat ze nog wel bestaan, maar er zijn er steeds minder, lijkt het wel.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=106
Dit is wel uit België ( de link dan) maar hier staat nog eens duidelijk hoe het moet!