Wat als je een hard geluid hoort tijdens rijden?

Ik heb sinds vorige last van een hard geluid als ik met mijn Renault Megane Break station 1.4 aan het rijden ben. Het komt meer van voren en het is een redelijk laag geluid.
Mijn gok ik is dat de uitlaat ergens lek is maar hoor je dan het geluid constant? Ook als je aan het schakelen bent?

Kan iemand dit bevestigen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zal je best kunnen helpen maar dan moet ik meer info hebben zoals,is het een monotoom geluid,als je stationair draait hoor je het dan ook,.
het kan van alles zijn maar zonder meer info kan ik er weinig mee.

Het beste antwoord

Ha, die Tachyon;

Een 'hard geluid' is een wel erg vage omschrijving. Een lek in je uitlaat moet klinken als een hard geblaas of gebrul en gaat met het gasgeven mee omhoog en omlaag in toon en volume. Als het meer klinkt alsof er iets aanloopt zou het bijvoorbeeld een wiellager kunnen zijn. Daarvan moet het geluid met de snelheid 'meegaan', dus ook als je schakelt blijf je het horen. Laat anders iemand er eens naar luisteren. Dat hoeft heus geen monteur te zijn, maar een kennis met meer ervaring met en verstand van auto's. Rij er echter niet te lang mee door als je niet zeker weet of het kwaad kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat het een resonantie in je uitlaat is . De dempingsplaten in je uitlaat kunnen 'loszitten' en bij een bepaald toerental van je motor gaan meetrillen (resoneren). Een wiellager zoals een vorige beantwoorder schreef kun je uitsluiten door aan de naaf van je wiel te voelen. Deze is bij een defect lager heet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb direct al even een afspraak gemaakt bij een garage, dus daar ga ik vanmiddag heen. Maar ik vindt het altijd wel fijn om een beetje voorbereid er heen te gaan dus vandaar mijn vraag. Ik hoor het geluid dus ook tijdens het schakelen maar niet als hij stationair loopt. Het is niet een heel laag geluid maar klinkt meer alsof je 90 rijdt in de derde versnelling. Niet zo luid. En naar mijn idee komt het wel meer van voren aan de bestuurderskant weg maar ik weet niet of dat ook nog zo is als aan de bijrijderskant zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben erg benieuwd naar hun bevindingen. Gaarne hoor ik deze van je.