Is het opsteken van je middelvinger in het verkeer strafbaar?

Ik reed vandaag met de auto van mijn werk naar huis en werd met hoge snelheid ingehaald door een andere bestuurder en hij stak zijn middelvinger op naar mij. Ik heb een foto van hem en zijn kenteken. Kan ik hiermee aangifte doen? En zo ja hoe?

2 weken geleden
in: Auto's
3.2K
TurfGraver
2 weken geleden
Schouders ophalen en er om lachen.
Beter voor je bloeddruk.
redhouse
2 weken geleden
Je kunt geen aangifte doen.
HeerVoldemort
2 weken geleden
Hoe heb je de foto gemaakt? Dat is de eerste vraag die je krijgt van de politie.
RoyvanKampen
2 weken geleden
Ik heb de foto rijdend gemaakt toen hij langs mij reed.
TurfGraver
2 weken geleden
"Ik heb de foto rijdend gemaakt toen hij langs mij reed."
Met je mobiel? :x
RoyvanKampen
2 weken geleden
Ja, ik heb de foto gewoon rijdend gemaakt met mijn mobiel.
LeonardN
2 weken geleden
@redhouse
Kan wel. Weet niet of ze er echt achteraan gaan. https://www.de-strafrechtadvocaat.nl/geweldsdelict-advocaat/belediging
Het kan ook een gedraging zijn. Denk aan het opsteken van de middelvinger. U zult het wellicht niet verwachten maar belediging is opgenomen in het wetboek van strafrecht in de categorie misdrijven!
LeonardN
2 weken geleden
"Ja, ik heb de foto gewoon rijdend gemaakt met mijn mobiel." Dan ben je zelf ook strafbaar
HeerVoldemort
2 weken geleden
Dat bedoelde ik met mijn vraag. Als je de middelvinger niet op beeld hebt, dan heb je geen bewijs, maar je bekent wel dat je zelf een strafbaar feit hebt begaan en levert daar nog bewijs van ook. Ik zou er niets mee doen.
Ikhebgeenidee
2 weken geleden
Je reed kennelijk niet handsfree?
Had je de telefoon al klaar om een foto te maken toen je werd ingehaald? Hoe wist je dat de middelvinger werd getoond?
Vraag me af hoe scherp een foto is, als je met grote snelheid wordt ingehaald.
Kun je bewijzen dat degene op de foto hoort bij het kenteken?
Of het strafbaar is of niet; de politie heeft personeelstekorten. Die gaan hier, lijkt me, geen prioriteit aan geven.
Pieterke
2 weken geleden
De politie gaat daar echt niet naar kijken. Die hebben genoeg anders te doen. Bovendien ben je zelf - als je niet handsfree hebt gebeld -in overtreding geweest dus dan levert het JOU misschien een bekeuring op.
RoyvanKampen
2 weken geleden
Maar doet de politie wel iets als de auto bij de persoon hoort die dit heeft gedaan? Of is de kans erg klein?
TurfGraver
2 weken geleden
Laat het los Roy.
Ga verder met je leven en...
Niet meer je mobiel vasthouden tijdens het rijden. ;)
RoyvanKampen
2 weken geleden
Maar een middelvinger valt wel onder belediging van iemand toch?
LeonardN
2 weken geleden
Ja. Het valt onder belediging.
Maar
Ten eerste doet men daar waarschijnlijk niks mee.
Ten tweede als je aangifte doet zal blijken dat jij een strafbaar feit hebt gepleegd door je mobiel vast te houden onder het auto rijden.
RoyvanKampen
2 weken geleden
Ik denk ook dat de politie er eigenlijk niet zoveel mee zal doen. Is het dan beter om geen aangifte te doen?
TurfGraver
2 weken geleden
"Maar een middelvinger valt wel onder belediging van iemand toch?"
Ik voel mij alleen beledigd als iemand waar ik respect voor zou hebben dat zou doen.
Wellicht moet je zo denken, 'ze zijn niet wijzer'.
RoyvanKampen
2 weken geleden
Ik begrijp het dan doe ik geen aangifte. Zo te zien heeft dat geen zin.

Antwoorden (1)

Bel met de politie in je regio, en zeg dat je aangifte wilt doen. Formeel mogen ze dat niet weigeren, ook al zullen ze het je naar verwachting wel afraden.
Want denk niet dat je er ooit nog wat van hoort. Mits je van het koninklijk huis bent of van de regering natuurlijk.
Zo 'n gebaar maken naar een politieagent wil ook nog wel eens verkeerd aflopen.
In alle andere gevallen vinden ze je maar een zeikerd.
2 weken geleden
Antoni
2 weken geleden
@teusvh, '-tenzij- je van het koninklijk huis bent of van de regering natuurlijk', zal je bedoelen, maar waarom zouden die mensen volgens jou er nog wèl ooit wat van horen?
teusvh
2 weken geleden
Tja, goeie vraag. Bedoelde inderdaad tenzij. Omdat je dan het gezag beledigt, de democratische rechtstaat bedreigt, extreem rechts bent of verzin er nog een paar. Iedereen is gelijk voor de wet, is één van de pijlers onder een rechtstaat. Kijk om je heen, zou ik zegen, en beoordeel of we / ze dat serieus nemen.
teusvh
2 weken geleden
Waar het 'probleem' zit kan ik wel uitleggen, maar een oplossing weet ik niet. We hebben van alles en nog wat verboden, waar onder beledigen. Het opsteken van een middelvinger valt daar onder. Maar het Openbaar Ministerie is bevoegd om in een individueel geval geen vervolging in te stellen, en te seponeren. De politie weet dat bepaalde zaken per definitie geseponeerd worden, en besteedt daar dus ook geen aandacht meer aan. In feite bepaalt het OM dus het beleid, zonder dat daar ooit democratisch verantwoording over wordt afgelegd.
LeonardN
een week geleden
"maar een oplossing weet ik niet."
ik wel De regel opheffen voor burgers en ambtenaren. In mijn ogen is het een onnodige restrictie op de vrijheid van meningsuiting.
teusvh
een week geleden
Het gaat niet alleen over die vinger natuurlijk. Waarom wordt de ene demonstratie in elkaar geslagen en de andere gefaciliteerd door de politie?
Waarom worden jongeren die het winkelcentrum terroriseren zelden aangepakt? Waarom staat een opgepakte zakkenroller na 10 minuten weer buiten?
In democratisch vastgestelde wetten staat dat je daar maanden gevangenisstraf voor kunt krijgen, maar politie en OM doen iets anders.