In koude toestand is de 0w30 dunner dan de 5w30. Of dat voor jouw motor kwaad kan, kun je vinden in het onderhoudsboekje (of online zoeken op kenteken). Als de dealer het niet meldt als mogelijkheid, zou ik het niet doen. In elk geval NOOIT 2 soorten mengen. Als je alle olie aftapt en vervangt, kun je er andere olie in doen, mits die qua viscositeit geschikt is voor jouw motorblok. Als je alleen olie wil bijvullen, vul dan altijd bij met dezelfde olie die er nu in zit. Verschil in viscositeit (vloeibaarheid bij bepaalde temperatuur) maakt dat 2 verschillende niet goed onderling mengen en daardoor beide hun kwaliteit verliezen.

Vergelijk het met water en olie. Beide afzonderijk zijn heldere vloeistoffen, maar ga je ze mengen dan wordt het een vieze witte slurrie.
Inekez1
een maand geleden
jc54
een maand geleden
In geval van nood kun je beter twee verschillende viscositeit oliën met elkaar mengen, dan doorrijden met te weinig olie.