Kun je veilig autorijden als je aan een oog blind bent?

2 maanden geleden
in: Auto's
2.2K
Pieterke
2 maanden geleden
Mijn vader heeft zijn rijbewijs gehaald toen hij al aan 1 oog blind was. Dus ja, het kan.

Antwoorden (1)

Ik heb al een rijbewijs
Als u plotseling met één oog niet kunt zien, mag u tijdelijk niet rijden. Uw hersenen hebben tijd nodig om te wennen aan kijken met één oog. Dit geldt ook als u één oog moet afdekken omdat u dubbelziet. Na minimaal 3 maanden mag u weer rijden. Ga hierover in gesprek met uw oogarts. Hij of zij kan helpen inschatten of het verstandig is om aan het einde van deze 3 maanden een Gezondheidsverklaring in te vullen. Als u na het gesprek met uw arts nog steeds twijfelt, raden we u ook aan een Gezondheidsverklaring in te vullen. Het CBR onderzoekt dan of u inderdaad geen risico loopt in het verkeer.
2 maanden geleden
LeonardN
2 maanden geleden
Als toevoeging daarop het stuk daarvoor: "
Ik ga rijexamen doen
Iedereen die een rijbewijs gaat halen, vult een vragenlijst in over zijn of haar gezondheid: de Gezondheidsverklaring. Zo kan het CBR onderzoeken of mensen gezond genoeg zijn om te rijden. In uw geval geeft u hierop aan dat u met één of beide ogen niet goed kunt zien, ook als u een bril of lenzen draagt. Het CBR onderzoekt dan of u veilig kunt rijden.
" Welke gok ik relevanter is omdat mensen die blind zijn aan 1 oog dat gok ik vaker zijn dan 3 maanden.
Inekez1
2 maanden geleden
@Leonard, het gaat in de tekst die ronron plaatst niet over 'tijdelijk met 1 oog niet kunnen zien', maar om tijdelijk niet mogen autorijden omdat je moet wennen aan zien met 1 oog.
ronron1212
2 maanden geleden
@LeonardN en @Inekez1 in beide gevallen mogen mensen rijden.
LeonardN
2 maanden geleden
@Inekez1
Ja wat ik daar zeg kan je als niet geschreven beschouwen. ronron1212
EN niet rijden. Ligt aan de voorwaarden/situatie.