Mag een touringcar op een autosnelweg met meer dan 2 rijstroken inhalen op de 3de rijstrook?

Mag een touringcar op een autosnelweg bij vertraagd of sterk vertraagd verkeer inhalen op de 3de rijstrook?

2 maanden geleden
in: Auto's
4.3K
tinus1969
2 maanden geleden
Je bedoelt langzaamrijdend verkeer/filerijden?
Yamax
2 maanden geleden
Sterk vertraagd of file

Antwoorden (3)

Ja, in principe mag dat.

Het verbod om gebruik te maken van de derde rijstrook geldt alleen voor vrachtwagens en voor een samenstel langer dan 7 meter. Een samenstel is een voertuig met een aanhanger. Dus als die touringcar een aanhanger heeft, mag het niet.

Ook als er specifiek voor de linker rijstrook een beperking geldt qua hoogte of breedte van de voertuigen, kan het zijn dat de touringcar geen gebruik van die rijstrook mag maken. Maar dat geldt natuurlijk voor elke rijstrook waar een dergelijke beperking geldt en staat dus eigenlijk los van je vraag.

Een inhaalverbod voor vrachtwagens geldt ook niet voor autobussen (en dus niet voor touringcar).
....
Toevoeging: ik dacht dat de derde rijstrook de meest linker strook was, maar de derde rijstrook is juist de meest rechter strook en de meest linker rijstrook is de eerste rijstrook. Bovenstaande antwoord geldt dus voor de situatie dat de bus op de meest linker rijstrook het andere verkeer wil inhalen.

In geval de bus juist op de meest rechter rijstrook rijdt, is het in geval van file (druk langzaamrijdend verkeer) ook toegestaan dat het andere verkeer rechts voorbij wordt gereden. Dit heet dan geen inhalen. Er is ook geen onderscheid tussen auto's, bussen en vrachtverkeer. Dit geldt voor zowel Nederland als België.

In België is het bij file bovendien zo dat men op de rechter rijstroken rechts gaat rijden en op de linker rijstrook zo veel mogelijk naar links, zodat daartussen een open strook ontstaat - de reddingsstrook - voor hulpvoertuigen in geval van nood. In Nederland kennen we dat niet en wordt er dan ook continu van baan gewisseld tijdens het file rijden.
Toegevoegd op 22 februari 2024 19:50: tekst
Inekez1
2 maanden geleden
Yamax
2 maanden geleden
Oke bedankt, maar mag een touringcar op de 3de rijstrook?
ronron1212
2 maanden geleden
@Yamax er staat dat het mag
Yamax
2 maanden geleden
Ronron1212
Bedankt had dit bericht nog niet gelezen.
Dank u
Yamax
2 maanden geleden
In België zijn deze regels anders en mag het niet
Volgens de letter van de wet mag dat niet. Wettelijk gezien is de meest linker rijstrook rijstrook nummer 1. En op een weg met 3 rijstroken is de derde rijstrook de meest rechter. Derhalve is op de derde rijstrook inhalen niet toegestaan.
jc54
2 maanden geleden
LeonardN
2 maanden geleden
Oh, waar is dat beschreven?
ronron1212
2 maanden geleden
@jc54 woon jein engeland? het is net andersom de eerste rijstrook is de meest rechtse
TurfGraver
2 maanden geleden
In België niet.
https://www.wegenwiki.nl/Rijstrook
Overigens, bij file mag het wel.
ronron1212
2 maanden geleden
@jc54 daarom rijden we allemaal rechts.
Inekez1
2 maanden geleden
Het is inderdaad zo dat de meest linker strook als rijstrook 1 wordt aangeduid. De derde rijstrook zou dan de meest rechter strook zijn. In geval van file mag het verkeer op de rechter rijstrook voorbij het verkeer op de linker rijstrook gaan. Daarbij geldt geen onderscheid tussen auto's, bussen en vrachtverkeer. In België is het bij file bovendien zo dat men op de rechter rijstroken rechts gaat rijden en op de linker rijstrook zo veel mogelijk naar links, zodat daartussen een open strook ontstaat voor hulpvoertuigen in geval van nood. In Nederland kennen we dat niet en wordt er dan ook continu van baan gewisseld tijdens het file rijden.
jc54
2 maanden geleden
Ik ben bij mijn antwoord voorbij gegaan aan het gedeelte van de vraag over sterk vertraagd verkeer. Als er bedoeld wordt : bij filevorming, dan mag er inderdaad wel rechts ingehaald worden.
ronron1212; Ik woon gewoon in Nederland maar ik neb bij het behalen van mijn chauffeursdiploma wel opgelet en dit soort dingen onthouden.
Een bus is geen vrachtauto maar een grote auto die personen vervoeren en zij mogen ook 100 km per uur rijden dus zij mogen wel gebruik maken van de derde dus meest linker rijstrook , die rijstrook is voor vrachtwagens verboden terrein want die hebben maar een max. snelheid van 80 km per uur
2 maanden geleden