Heb ik recht op vergoeding schade aan auto als een fietser tegen de auto aanrijdt?

Auto staat stil om in te parkeren, alarmlichten aan. Meisje van 13 klapt tegen de achterkant aan. Meisje en fiets gelukkig nog heel, maar wel schade aan auto.

3 maanden geleden
in: Auto's
2.5K
tinus1969
3 maanden geleden
Lijkt me appeltje-eitje. Andere verkeersdeelnemer heeft schade veroorzaakt.
jc54
3 maanden geleden
Zal via de wettelijke aansprakelijkheids verzekering van het meisje (haar ouders) lopen.
Rieneke1
3 maanden geleden
@tinus1969 het betreft wel een verkeersdeelnemer onder de 14, en fietsers worden gezien als zwakke verkeersdeelnemers...ik hoop dat je gelijk hebt.
tinus1969
3 maanden geleden
Jij stond stil, claim je zelf. In de basis heb je recht op schadevergoeding.
LeonardN
3 maanden geleden
Sowieso even interessant om te lezen: https://www.brugmanletselschadeadvocaten.nl/aansprakelijkheid-aanrijding-tegen-stilstaande-auto/ Auto staat stil, maar is niet geparkeerd Staat iemand stil, maar draait de motor nog? Ook dan kunt u als fietser aanspraak maken op een schadevergoeding. Bijvoorbeeld bij een auto voor het stoplicht. Of een auto die even stopt om iemand uit te laten stappen. Op grond van artikel 185 wvw is een autobestuurder dan aansprakelijk. Wel is het zo dat er een schuldverdeling is. Deze kan echter nooit minder dan 50% zijn. Als fietser ontvangt u bij een aanrijding tegen een stilstaande auto dus een schadevergoeding.
erotisi
3 maanden geleden
Kinderen tot 14 jaar worden nog eens extra in bescherming genomen. Bij een ongeluk met een motorrijtuig is de gemotoriseerde weggebruiker altijd volledig aansprakelijk. Als de niet-gemotoriseerde weggebruiker ouder is dan 14 jaar, dan geldt een aansprakelijkheid van tenminste 50% voor de gemotoriseerde weggebruiker. Alleen wanneer de automobilist geen enkel verwijt valt te maken over de wijze waarop hij aan het verkeer heeft deelgenomen, kan de rechter anders beslissen. Het gedrag van de niet-gemotoriseerde verkeersdeelnemer moet dan zo onverwacht zijn geweest dat de automobilist hiermee geen rekening kon houden. https://www.jurilex.nl/blog/aansprakelijkheid-motorrijtuig-en-zwakkere-verkeersdeelnemer/#:~:text=Op%20grond%20van%20artikel%20185,buiten%20zijn%20schuld%20is%20ontstaan.
HannekeJanssen
3 maanden geleden
@Tinus: dat weet ik nog zo net niet. Je mag niet het andere verkeer hinderen, en dat doe je waarschijnlijk wel als je midden op de weg stilstaat om in te parkeren.
@LeonardM: de vraag is niet of de fietser recht heeft op iets, maar of de automobilist recht heeft op de schade die de fietser veroorzaakte.
Ik jouw eigen verzekering en de verzekering van het meisje samen aan de slag laten gaan, die moeten het samen uitzoeken.
LeonardN
3 maanden geleden
@HJ
Klopt, maar het countert wel direct het idee wat sommigen denken, dat de automobilist niet aansprakelijk is en de fietser wel en op welke factor (draaien motor vs. stilstaan). De verzekering van het meisje? Die hoeft niet per se een verzekering te hebben die relevant is volgens mij.
jojo697
3 maanden geleden
stond je op een fietsstrook of loopt er een streep met onderbrekingen, dan mogen andere bestuurders er wel komen maar alleen als ze de fietsers niet hinderen. Op of naast de fietsstrook mag je niet stilstaan of parkeren

Geef als eerste antwoord