Voorkomt regelmatig de auto wassen roestvorming? Geldt dit ook (vooral) voor de onderkant?

Ik heb een nieuwe auto op het oog. Die is pas APK gekeurd en zal dus roestvrij zijn. Wel is er in het verleden een dorpel reparatie geweest ivm roest lees ik bij een online check. Ik denk zelf als ik eens in de zoveel tijd de auto een grondig wasprogramma laat door staan in een (fatsoenlijke) carwash, dat de kans op roesten dan minder is. Ben op zoek naar het antwoord of ik het bij het goede eind heb, of dat ik op het verkeerde denkspoor zit. Dankjewel.

4 maanden geleden
in: Auto's
KeesWim
4 maanden geleden
“ Die is pas APK gekeurd en zal dus roestvrij zijn.” Tenzij de roest zo erg is dat de rijveiligheid in het geding komt is roest geen reden voor afkeuring.
ronron1212
4 maanden geleden
roest zie je niet veelmeer bij auto's alleen bij heel oude.
tinus1969
4 maanden geleden
@Gouranga, eens met KeesWim, een APK is GEEN check op kwaliteit, maar alleen op minimale veiligheidseisen.
Regelmatig wassen is goed, maar heeft beperkte impact op roestvorming. Het is vooral belangrijk om pekel te verwijderen als er bij koude/gladheid gestrooid is.
TurfGraver
4 maanden geleden
En onderhoud bij schade (krassen e.d.).

Antwoorden (1)

Als je modder of vuil hebt op een auto dan kan je een galvanische cel krijgen. Opgelost zuurstof, mogelijk lage ph (zuur) en hoge geleidbaarheid (zout) in modder geeft een hoog corrosive omgeving. Een kleine beschadiging in de beschermlaag kan leiden tot corrosie. Ook de galvanische bescherming wordt er door aangetast. En als deze eenmaal weg is dan gaat het hard. Wassen helpt corrosie te voorkomen.
3 maanden geleden