Wie is er schuldig als auto A links afslaat en B auto A inhaalt?

Stel voor ik rijd mijn oprit op of sla een weg links in (en heb mijn knipperlicht aan). Achter mij rijdt een auto en omdat die nogal ongeduldig is, haalt hij mij terwijl ik naar links ga (en dus afsla) in. Hij raakt mij daardoor in de zijkant.

Wie is er dan schuldig? Ik of de andere auto? Ik sla af, maar de andere auto doet een bijzondere manoeuvre.

5 maanden geleden
in: Auto's
4.4K
TurfGraver
5 maanden geleden
Auto B .
ronron1212
5 maanden geleden
duidelijk links inhalen terwijl jij links aangeeft b is dus in de fout.
jc54
5 maanden geleden
Als auto A links richting heeft aangegeven en rijdt voorgesorteerd mag auto B auto A rechts inhalen. Een voertuig inkalen aan die zijde waar richting is aangegeven mag nooit.
Inekez1
5 maanden geleden
Bij afslaan naar een zijweg is sowieso B in de fout, omdat inhalen daar niet is toegestaan. Bij afslaan naar je oprit hangt het er heel erg vanaf:
- is auto B al begonnen met inhalen (zelf richting aan gegeven en/of al naar links aan het gaan voordat jij dat doet, dan moet A B voor laten gaan.
- geeft A ruim op tijd richting aan, dan dient B te wachten tot de weg voor hem vrij is om door te rijden. Om verwarring (en ongelukken) te voorkomen kan het handig zijn om niet alleen tijdig richting aan te geven, maar ook duidelijk vaart te minderen (even de rem aantikken als waarschuwing) zodat duidelijk is dat je wil afslaan en niet met normale snelheid doorrijdt om zelf iemand in te halen.
Inekez1
5 maanden geleden
De definitie van 'tijdig' richting aangeven is afhankelijk van de situatie en snelheid. Zelf moet ik regelmatig in de ankers omdat iemand voor mij pas 20 meter voor de oprit vanaf een 80km-weg aangeeft te willen afslaan. Dat is duidelijk te laat. Verder van belang: zorg dat je richtingaanwijzers het doen (goede soort lampje erin, dat ook opvalt als de zon op je auto schijnt), dat het glas van je richtingaanwijzers schoon is. En altijd check check dubbelcheck voordat je daadwerkelijk afslaat. Zeker als je al weet dat er een ongeduldige rijder achter je zit.
BertvN
5 maanden geleden
Inhalen is geen bijzondere manoeuvre, het inrijden van een inrit is wel een bijzondere manoeuvre. Degene die een bijzondere manoeuvre uitvoert, moet het overige verkeer voor laten gaan (art. 54 RVV). Auto A moet dus auto B voor laten gaan. Bovendien is hier inderdaad ook art. 18 RVV van toepassing, zodat de afslaande auto A, auto B voor moet laten gaan.
Thecis
5 maanden geleden
@BertvN
Inhalen is wel een bijzondere manouvre als je daarvoor van rijstrook moet wisselen (wat in deze situatie 99% zeker het geval is:
Bij het inhalen wissel je van rijstrook. Wisselen van rijstrook is een zogenaamde bijzondere manoeuvre. Artikel 54 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV) bepaalt dat de bestuurder bij het wisselen van rijstrook al het overige verkeer voorrang verleent: Artikel 54 RVV: Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
https://www.hijink.com/letselschade/letselschade-verkeer/aanrijding-bij-inhalen/
erotisi
5 maanden geleden
Thecis, hoe weet je zo zeker dat hier sprake is van wisselen van rijstrook? 99% van de inritten bevinden zich binnen de bebouwde kom waar geen onderscheidende rijstroken zijn.....
Thecis
5 maanden geleden
Omdat je bij inhalen van positie veranderd tov het midden van de weg. Wellicht is het niet wisselen van rijstrook, dan is het opeens jezelf begeven op de andere weghelft waarbij je mogelijk een gevaar vormt op de weg wat volgens de RVV ook strafbaar is. Ik vind het prima om het op die manier aan te duiden. Ofwel je doet een bijzondere manouvre of je bent eigenlijk een gevaar op de weg.

Antwoorden (1)

Auto A.

De afslaande auto, auto A, zit fout. Aangezien je het nergens hebt over voorsorteren. (bij voorsorteren zou artikel 11 lid 2 van toepassing zijn en dan zou auto B fout zitten).

https://verkeersregels.vvn.nl/rvv/hoofdstuk-ii/ss-7/artikel-18

Artikel 18
1 Als je af wilt slaan moet je het verkeer dat van dezelfde weg gebruik maakt voor laten gaan.
Originele wettekst Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.

(Auto B rijdt op dat moment links achter en blijft de weg vervolgen, Auto A slaat af en moet voor laten gaan.)

https://www.hijink.com/letselschade/letselschade-verkeer/aanrijding-bij-inhalen/
Aanrijding bij het inhalen van een afslaande auto
Bij het inhalen ontstaat regelmatig een aanrijding als de ingehaalde auto afslaat. Regelmatig zien we dat een aanrijding ontstaat als een afslaande auto een inrit inrijdt. Voor de inhalende auto is het inrijden van een in- of oprit vaak minder voorspelbaar dan het afslaan van een voorganger op een kruising. Artikel 18 Reglement verkeersregels en verkeerstekens bepaalt dat afslaande bestuurders verkeer dicht achter hen voorrang verlenen. De afslaande auto verleent de inhalende auto voorrang als de inhalende auto dicht achter de afslaande auto zit, maar de beoordeling van de situatie is niet altijd duidelijk.
===
Als de situatie op een kruispunt is, is inhalen verboden. Dan is B dus fout.
https://www.theoriewereld.nl/theorie-leerboek/s-inhalen

Inhalen verboden
Inhalen is verboden in de volgende situaties:

Het is verboden om een voertuig vlak vóór of op een voetgangersoversteekplaats in te halen.
Inhalen is niet toegestaan op plaatsen waar gevaar of hinder kan ontstaan.
Het is verboden om een voertuig in te halen vlak vóór of op een kruispunt.
Ter hoogte van een doorgetrokken streep tussen de rijstroken.
Op een weggedeelte waar een inhaalverbod geldt.
5 maanden geleden
VraagAntwoord66
5 maanden geleden
Voorsorteren op een weg naar je eigen oprit toe, wordt ook wel erg lastig?
Thecis
5 maanden geleden
Wat een gekke situatie dat degene die een gevaar op de weg is (die dus inhaalt) degene is die juridisch in het gelijk staat. Ik ben benieuwd of de verzekeringen dit beeld ook delen (ondanks dat het de wet is, kan een verzekering zonder represailles andere beslissingen nemen).
BertvN
5 maanden geleden
In aanvulling op het antwoord van LeonardN: Inhalen is geen bijzondere manoeuvre, het inrijden van een inrit is wel een bijzondere manoeuvre. Degene die een bijzondere manoeuvre uitvoert, moet het overige verkeer voor laten gaan (art. 54 RVV). Auto A moet dus auto B voor laten gaan. Bovendien is hier inderdaad ook art. 18 RVV van toepassing, zodat de afslaande auto A, auto B voor moet laten gaan.
Thecis
5 maanden geleden
@BertvN
Deze advocaten (en de wettekst) vinden inhalen (omdat je daarvoor van rijstrook moet wisselen) wel een bijzondere manouvre (omdat we het hier ook hebben over een inrit in gaan, ik ken weinig inritten gelegen aan 4 baanswegen, maar meestal gewoon aan een normale 2 baansweg.
--------------------------
Bij het inhalen wissel je van rijstrook. Wisselen van rijstrook is een zogenaamde bijzondere manoeuvre. Artikel 54 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV) bepaalt dat de bestuurder bij het wisselen van rijstrook al het overige verkeer voorrang verleent: Artikel 54 RVV: Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
(link in volgende reactie)
Thecis
5 maanden geleden
https://www.hijink.com/letselschade/letselschade-verkeer/aanrijding-bij-inhalen/
---------------------------
LeonardN
5 maanden geleden
Niet het volledige inhalen van iemand is een bijzondere manouvre. Enkel het deel waarbij je wisselt van rijstrook. Inhalen kan je zijn als 3 losse bewegingen.
1. Je wisselt van rijstrook (bijzonder manouvre)
2. Je gaat iemand voorbij (manouvre)
3. Je wisselt weer terug (bijzondere manouvre) Als auto B dus auto A in wil gaan halen, moet deze dus eerst achter zich kijken om te zien of deze zelf niet wordt ingehaald door auto C. En voor zich kijken of er geen tegemoetkomend verkeer aankomt. Tijdens deel 2 is er geen bijzondere manouvre van auto B aan de hand en moet auto A deze dus voor laten gaan als deze afslaat (art. 18) , of zelf zou willen wisselen om bijvoorbeeld een voorligger in te willen halen (art. 54). Lees het kopje:
"Aanrijding bij het inhalen van een afslaande auto" Het komt door wat we beschouwen als "inhalen". Het geheel van de 3 stappen (waarin 2 bijzondere manouvres zitten) of enkel stap 2 welke geen bijzondere manouvre is.