Klopt het dat aan de binnenkant van het benzineklepje de juiste bandendruk staat aangegeven?

Maar de vorige eigenaar zei dat er nu seizoensbanden op zitten. Maar hoe weet je dan hoeveel bar er nu in de banden mag ?

11 maanden geleden
in: Auto's
2.4K
ronron1212
11 maanden geleden
Meestal staat dat in het portier Wat voor banden is niet van belang. Je kunt ook even op internet zoeken
Dorienp
11 maanden geleden
Dus het maakt niet uit dat er op de banden 3,5 bar sta?
tinus1969
11 maanden geleden
Of 3,5 bar goed is, kun je meestal zien aan de binnenkant van de bestuurdersdeur. Zie aan instructie boekje. Bij twijfel, bel de garage waar je t onderhoud laat doen.
ronron1212
11 maanden geleden
@Dorienp spanning maakt wel uit type banden niet goed lezen.
Thecis
11 maanden geleden
@ronron1212
Wat een heerlijk opbouwende kritiek. Overigens kan de bandenspanning wel degelijk ook op de binnenkant van het benzineklepje staan. Heb ik ook (gehad)
Dorienp
11 maanden geleden
@thecis dus ookal zitten er andere banden erop, je moet toch hetgeen volgen op je bezineklepje?
Thecis
11 maanden geleden
Dat weet ik niet. Ik geef alleen aan dat de informatie over bandendruk inderdaad ook aan de binnenkant van het benzineklepje kan staan.
Volgens ronron1212 maakt het type band niet uit. Wellicht dat je voor de zekerheid dit even bij een garage kan navragen. Langsrijden en je laten adviseren. Dan weet je het zeker.
tinus1969
11 maanden geleden
Vziw maakt het type band niet uit, mits de velg gelijk blijft.
ronron1212
10 maanden geleden
Thecis als ik het in de eerste reactie al zeg is het dan geen kwestie van goed lezen en hoezo kritiek
Vortexxx
10 maanden geleden
@ronron1212: "Wat voor banden is niet van belang." Oh, dus thuisbrengertjes mogen ook op 2.1bar of 30psi? Helft van jouw reacties kloppen vaak niet of zijn onvolledig, reageer dan niet, of denk wat langer na en poneer antwoord in de andere kolom.
ronron1212
10 maanden geleden
@Vortexxx gaat de vraag over een thuiskomertje?
Thecis
10 maanden geleden
De vraag gaat over banden. Is een thuiskomertje geen band?

Antwoorden (1)

De hoofdvraag was: “Klopt het dat aan de binnenkant van het benzineklepje de juiste bandendruk staat aangegeven”.
De juiste bandendrukken (vaak voor en achter iets verschillend) staan op een sticker aan de binnenkant van het benzineklepje, of in de deurstijl bij geopende deur (ter hoogte van de knie van de bestuurder), of in de binnenkant van de zonneklep, of in het handschoenenkastje. En in het instructieboekje. U kunt de bandenspanning zonodig ook vinden op https://www.watismijnbandenspanning.nl/ .

De nadere uitleg gaat vervolgens over de kern van de vraag, namelijk of die standaard waarden nog wel correct zijn voor de op deze auto gemonteerde seizoensbanden? Het antwoord is ja. Winterbanden of 4-seizoenenbanden maakt geen verschil; de door de autofabrikant geadviseerde bandenspanningen blijven dezelfde.

Anders geformuleerd: “Er wordt ons echter regelmatig gevraagd of het type/soort band (winter, zomer, 4-seizoenen of runflat) ook van invloed is. Het antwoord (op die vraag) is "nee", de voorgeschreven bandenspanning is bij elk type band gelijk. Een 4-seizoenenband heeft dus bijvoorbeeld net zoveel spanning nodig als een winter-, zomer- of runflatband!
http://bandenvoordeel.com/bandenspanning.html

Dan is er nog een waarde vermeld op de band zelf. Daar staat in vrij kleine letters inderdaad ook nog een spanning aangeduid, dat is een limiet van de bandenfabriek. Die is vrijwel altijd hoger dan de door de autofabrikant geadviseerde bandenspanningen. Die maximale waarde van de bandenfabrikant staat los van de waarde die de autofabriek met rijproeven voor uw model auto bepaald heeft.
“De maximale bandenspanning komt overeen met de hoogste koude (koud gemeten) spanning die een band kan verdragen. Deze maximale spanning mag echter alleen gebruikt worden als het instructieboekje van de auto het voorschrijft. […]
De maximale bandenspanning is aangegeven in kleine karakters op de wang van de band in kPa of PSI (100 kPa = 1 bar en 14.5 PSI = 1 bar).”
https://www.bandenleader.nl/advies-banden/maximale-bandenspanning
.
AANVULLING:
Een ‘thuiskomertje’ is een ruimtebesparend reservewiel + band met kleinere afmetingen dan de normale banden, bedoeld om mee thuis te komen cq naar een garage te rijden. Daarvoor geldt wél een duidelijk hogere bandenspanning, en dan nog moet je je snelheid beperken. Staat op zo’n wiel aangegeven.
https://www.anwb.nl/experts/auto/3/112/bandenspanning-reservewiel .
(bandenspanning bijvoorbeeld 4,2 bar en je mag max. 80 km/h.)
Bordensteker
10 maanden geleden